Paddestoelen en chocola vallen in de prijzen

05-06-2005
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

Dankzij de bedrijfsplannenwedstrijd kan Harm van Oudenhoven zijn 'Castillo de Cacao' uitbreiden. Hij won vrijdag met zijn plannen voor een exclusief chocolademerk in Nicaragua de eerste prijs in de categorie Individueel Nederland en krijgt 20.000 euro. Rinette Soeropawiro uit Suriname krijgt eenzelfde bedrag voor haar idee om boeren tropische paddestoelen te laten verbouwen op hun mest. De paddestoelen zijn bestemd voor de lokale markt. Soeropawiro deed mee in de categorie Individueel Ontwikkelingslanden.

Bij de organisaties won Hervé Millet uit Nederland.  Zijn organisatie wil vrouwen in Burkina Faso sheabutter laten maken van sheanoten. Deze boter wil ze verkopen aan cosmeticaproducenten in Europa. Noel Percil (Filipijnen) won met zijn eigen stichting de hoofdprijs voor organisaties uit ontwikkelingslanden. Hij hoopt een fabriek op te zetten waarin korrels worden gemaakt van afvalplastic dat is ingezameld door mensen in arme wijken. De korrels dienen als grondstof voor nieuw plastic.

De originaliteitsprijs ging naar een plan om doven in Namibië glazen kralen te laten maken. De kralen zouden het goed moeten doen bij de toeristen en ook bij de lokale bevolking, die van oudsher kralen draagt.
 
Voor studenten was er een aparte competitie. Die is gewonnen door Pepijn Steemers, met zijn plan voor een duurzame viskwekerij in Kenia.

De BiD Challenge is een businessplancompetitie voor ideeën die de armoede helpen bestrijden. De deelnemers komen uit Nederland en uit ontwikkelingslanden. Ze maken kans op geldprijzen en op prijzen in natura; Nederlandse ondernemers bieden hun kennis aan en coachen de genomineerden bij het uitwerken van hun plan.
De wedstrijd is een initiatief van NCDO en wordt ondersteund door verschillende bedrijven

BiD Challenge

Reacties