Op een houten fiets naar Mekka: was het een succes?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Deel 2: Rudy en Mohammed zijn terug in Nederland en blikken terug op hun ervaringen en vooraf gestelde doelen.

Lees hier deel 1 terug: Op een houten fiets naar Mekka.

 In 63 dagen legden Rudy van der Aar en Mohammed Kechouh tussen de 5000 en 6000 kilometer af op hun houten fietsen. Dat deden ze om zichzelf te ontwikkelen op spiritueel gebied, maar ook om anderen te inspireren. Met hun reis wilden ze een statement maken en mensen bewust maken van het belang van duurzaamheid. “We wilden niet per se gedragsverandering in gang zetten, maar we wilden wel dat mensen zouden nadenken over een duurzamer leven,” vertelt Rudy. 

Rudy en Mohamed met hun fietsen. Foto: Deen TravellersRudy en Mohamed met hun fietsen. Foto: Deen Travellers

Duurzaamheid op sociale media

Op sociale media prijzen Rudy en Mohammed onderwerpen rondom duurzaamheid aan, van minder vlees eten tot water in plastic flesjes mijden. De Facebookpagina van de ‘Deen Travellers’ wordt door meer dan 3000 mensen gevolgd. “Dat we onze reis op een houten fiets hebben gemaakt, deed veel van onze volgers doen nadenken over hun eigen acties en gebruiken. We krijgen berichten van volgers die nu vaker fietsen.”

“We wilden vooral laten zien dat een oplossing vaak klein is en bij jezelf begint,” vertelt Rudy. “Daarnaast willen wij moslimjongeren laten inzien dat bescherming van onze aarde belangrijk is in de Islam, en dat een groene levensstijl dus belangrijk is.”

Duurzaamheid is niet sexy

Niet alleen op sociale media, ook op de plekken waar ze tijdens hun reis kwamen bespraken Rudy en Mohammed duurzaamheid. In Egypte gaven ze bijvoorbeeld een lezing aan studenten over de verbinding tussen de natuur en de Islam. Ook verschenen de jongens op Al-Jazheera en waren ze in Caïro te gast bij een ochtendshow waar ze uitlegden waarom ze deze reis maakten. “Op een houten fiets naar Mekka reizen, dat gebeurt niet elke dag. Dus zo konden we ons motief, het belang van duurzaamheid, goed onder de aandacht brengen,” aldus Mohammed.

Veel mensen weten dat er iets moet gebeuren

Toch waren de meeste mensen die ze tegenkwamen meer geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen van de jongens dan in hun duurzaamheidsmotief. “We merkten dat het niet bepaald een sexy onderwerp is,” vertelt Mohammed. “Het imago van duurzaamheid is saai en oubollig.” Desondanks is Mohammed positief. “Veel mensen weten dat er iets moet gebeuren. Als we terugkijken op de gesprekken die we hebben gevoerd, denken we wel dat wij bij een aantal mensen meer bewustwording hebben gecreëerd.”

Al-Nour: van vervuild naar schoon

In Mekka zijn Rudy en Mohammed een campagne gestart die nog steeds voortduurt. “Op de berg Al-Nour in Mekka kreeg de profeet zijn eerste openbaring. Daarom reizen mensen uit de hele wereld er naartoe,” vertelt Rudy.“ Tot ons verdriet was die berg erg vies, er lag overal plastic. De berg wordt voornamelijk bezocht door toeristen, reizigers, pelgrims, of hoe je ze wilt noemen. Zij zijn het die afval achterlaten, niet de lokale bewoners.”

De jongens bedachten een plan om de berg schoner te maken. Bewoners, winkelbezitters en taxichauffeurs rondom Al-Nour waren enthousiast en wilden graag meewerken. “We hebben flyers gemaakt in vijf verschillende talen met de boodschap om de heilige plek schoon te houden. De winkels waren de beste plaats om ze op te hangen: daar kopen de bezoekers immers de verpakkingen die ze vervolgens als op de berg achterlaten,” zegt Rudy. Na hun actie zag de berg er stukken schoner uit.

De schoonmaakactie van Rudy en Mohammed. Foto: Deen Travellers

In Nederland hebben de jongens grotere posters gemaakt en die gaan met iemand mee die binnenkort naar Mekka gaat, zodat de schoonmaakactie blijft voortbestaan. Op de korte termijn zagen de jongens de berg al schoner worden. De jongens hopen dat hun initiatief ook op lange termijn effect heeft. 

Terug in Nederland

Rudy en Mohammed streven nog steeds hun doelen na. Ze bezoeken jongeren- en studentenorganisaties, tv-programma’s en events om hun verhaal te vertellen. Ook hebben ze ‘Green Deenkids’ lessen gegeven aan kinderen. “We zitten niet stil, we doen van alles en hebben nog nooit ‘nee’ gezegd tegen iets,” vertelt Mohammed, “Tijdens de reis ben ik begonnen met het schrijven van een boek, maar daar heb ik in Nederland nog weinig aan kunnen doen.”

Foto: Deen TravellersRudy en Mohamed op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Foto: Deen Travellers

Kortom, de jongens zijn nog lang niet klaar. Op dit moment zijn ze in gesprek met de gemeente Rotterdam om bewustwordingsprojecten rondom thema’s als natuur en duurzaamheid te ontwikkelen. Iets dat ook goed bij Rudy’s persoonlijke ambities voor de toekomst past: “De reis heeft me laten nadenken over mijn eigen levensovertuiging, en over wat ik wil met mijn leven. Ik wil me meer gaan bezighouden met educatieve projecten waarbij bescherming van de aarde centraal staat.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons