Meer betalen voor veilige kleding

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Leuk, dat goedkope shirtje van de Primark. Maar waar komt het precies vandaan? Na het drama van de ingestorte kledingfabriek in Bangladesh kan niemand meer om die vraag heen. Hoe verantwoordelijk voelen we ons voor arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden? En willen we meer betalen voor ‘veilig’ geproduceerde kleding?  NCDO en TNS NIPO zochten het uit. Ze…

Leuk, dat goedkope shirtje van de Primark. Maar waar komt het precies vandaan? Na het drama van de ingestorte kledingfabriek in Bangladesh kan niemand meer om die vraag heen. Hoe verantwoordelijk voelen we ons voor arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden? En willen we meer betalen voor ‘veilig’ geproduceerde kleding? 

NCDO en TNS NIPO zochten het uit. Ze ondervroegen in de eerste week van mei 1.016 Nederlanders over arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in Bangladesh. Driekwart van hen is bereid om meer te betalen als dit bijdraagt aan veilige werkomstandigheden voor fabrieksarbeiders. Gemiddeld wil men ongeveer €4,50 euro (9%) toeleggen op een ‘veilig gemaakte’ broek van €50.  

Schadevergoeding
De ramp in Bangladesh kreeg veel media-aandacht. Primark, dat kleding in de ingestorte fabriek liet maken, gaat schadevergoeding betalen aan de slachtoffers. Een aantal kledingketens, waaronder Primark, G-Star, H&M en Zara, tekenden een initiatief voor veiliger kledingfabrieken in Bangladesh. Minister Ploumen gaat geld vrijmaken voor het verbeteren van de arbeidsinspectie in het land.

De vraag is of de ramp in Bangladesh ook voor de consumenten een keerpunt is om voortaan bewuster kleding te kopen. Volgens het onderzoek van NCDO en TNS NIPO lijkt het daar echter niet op. Bijna de helft van de Nederlanders zegt dat zij niet beter gaan letten op waar hun kleding vandaan komt. Een derde weet het nog niet. Slechts een kwart van de Nederlanders gaat de herkomst van zijn kleding voortaan wel beter in de gaten houden. Dit zijn echter juist de mensen die zich sowieso al bewuster gedragen als consument.

De bal ligt dus bij de kledingmerken en winkelketens zelf, zo concluderen de onderzoekers. Wanneer zij hun aanbod van eerlijke of milieuvriendelijke geproduceerde kleding vergroten, dan volgt de consument vanzelf.

Het onderzoek is hier te downloaden.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons