Lerarenwoning bij school zorgt voor veiligheid

28-06-2017
Door: Redactie Werelddoeners
Bron: Wilde Ganzen
Foto: stichting Zambridge Senanga
Meer dan 900 kinderen uit de wijde omgeving weten de gratis school in het Zambiaanse Senangadistrict te vinden. Maar helaas is de plattelandsschool ook in trek bij dieven en vandalen. Om dag en nacht toezicht te kunnen houden wil de schoolleiding een lerarenwoning bouwen.
Achtergrond – 

Ingegooide ruiten, diefstal van schoolspullen, zwervers die troep maken: het geeft een onveilig gevoel. “We hebben hier al weinig en omdat er ’s avonds en ’s nachts geen toezicht is, raken we nog meer kwijt en gaan er dingen stuk”, vertelt Andrew Munukayamba, directeur van het Senanga Orphans Day Care Centre (SODC), een school voor kansarme kinderen. Op de school zitten veel kinderen van wie een of beide ouders zijn overleden aan hiv/aids.

Wat in 1998 begon als een klasje onder een boom is uitgegroeid tot een school met 924 leerlingen

“Wat in 1998 begon als een klasje onder een boom is uitgegroeid tot een school met 924 leerlingen”, vertelt Nelke van der Lans van de stichting Zambridge Senanga. De stichting is in 2001 opgericht door Nederlanders die als arts of leraar in het district aan de oevers van de Zambezirivier hebben gewerkt. Ook Van der Lans en haar man werkten daar in de jaren ’70, allebei in het onderwijs. Nadien bleven ze de school ondersteunen.

Zichtbaar resultaat

De stichting heeft nu verschillende projecten in Zambia onder haar hoede, zoals een thuiszorgproject voor aidspatiënten en twee basisscholen in Senanga: de SODC-school in het zuiden en een andere in het noorden van het district. Die laatste heeft vorig jaar in samenwerking met Wilde Ganzen een lerarenwoning gekregen. De resultaten waren direct zichtbaar. Een lerarenwoning maakt dat er altijd iemand is, en dat verlaagt de kans op diefstal en vandalisme aanzienlijk. Ook maakt de aanwezigheid van een woning het voor docenten aantrekkelijker om op de school te komen werken”, vertelt Van der Lans.  “Daarom willen we ook op het terrein van de SODC-school een lerarenwoning bouwen.”

Verder op eigen benen

Om de lerarenwoning te bouwen, schoolmaaltijden te verstrekken en extra lesmaterialen aan te schaffen, is de SODC-school aangewezen op financiële ondersteuning uit Nederland. “We hopen dat dat in de toekomst verandert”, aldus Van der Lans. “De Zambiaanse overheid heeft de school in 2005 officieel erkend. Dat betekent dat zij de lerarensalarissen betaalt.” Elders in het land, vooral in stedelijke gebieden, verstrekt de overheid ook schoolmaaltijden.

De school is goed op weg om in de toekomst financieel zelfstandig te kunnen functioneren

In het Senangadistrict nog niet. “Daarover zijn we in gesprek. Ook heeft ons lokale bestuur inmiddels een eigen stichting opgericht die binnenkort begint met de lokale fondsenwerving. De school is goed op weg om in de toekomst financieel zelfstandig te kunnen functioneren. Straks kan de school helemaal op eigen benen staan.”  

Lees ook: Komt jouw project in aanmerking voor financiering?

Reacties