Duurzaam ‘ruimteschip’ op bezoek bij San in Botswana

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het kunstproject The World in a Shell wil eeuwenoude kennis van nomadenvolken verzamelen. In 2013 staat een bezoek aan de San (‘bosjesmannen’) in Botswana op het programma. Het project zoekt nog sponsors. Tegenprestatie: een survivalexpeditie met de San. Een schatkamer van wereldwijde kennis over duurzaamheid en zelfvoorzienend leven. Dat moet het kunstproject The World in…

Het kunstproject The World in a Shell wil eeuwenoude kennis van nomadenvolken verzamelen. In 2013 staat een bezoek aan de San (‘bosjesmannen’) in Botswana op het programma. Het project zoekt nog sponsors. Tegenprestatie: een survivalexpeditie met de San.

Een schatkamer van wereldwijde kennis over duurzaamheid en zelfvoorzienend leven. Dat moet het kunstproject The World in a Shell (WiaS) worden. Kunstenaar Hans Kalliwoda, initiatiefnemer en ontwerper, wil met zijn zelfvoorzienende ‘ruimteschip’ de wijde wereld intrekken op zoek naar deze kennis. Eerste standplaats moet het dorp D’Kar in Botswana worden, een  bosachtig gebied dat aan de nomadische San (‘bosjesmannen’) is toegewezen.  Daarna wil Kalliwoda ook andere volken bezoeken, o.a. de Aboriginals in  Australië, de Inuit in Groenland, de Pygmeeën in Kongo, de Shuar in Ecuador, en nomadische Mongolen in Mongolië.

Zelfvoorzienend

Kalliwoda bouwde zijn WiaS-containerwoning in Delft met hulp van studenten van de Technische Universiteit. WiaS is zelfvoorzienend. Het heeft een waterrecyclingsysteem en stroom komt van windmolens en zonnepanelen. Soms moet de bewoner kiezen tussen een warme douche of internetten. De woning, een container omgeven door tent, oogt als een ruimteschip. De tent kan windkracht 12 weerstaan en het doek met tweevoudige membranen isoleert uitzonderlijk goed. Het interieur bestaat uit 90 kubussen met elk een afzonderlijke functie (o.a. koken, wc, opslag, tv, temperatuurregeling); ze kunnen als ‘lego-blokjes’ worden geschakeld.

De woning past in een standaard 20′ scheepscontainer, en kan functioneren als bioscoop, laboratorium, bibliotheek, conferentiecentrum, filmstudio of huiskamer. WiaS stond de afgelopen jaren – als expositie en als performanceruimte –in Amsterdam in de Westergasfabriek en in Rotterdam bij het Nederlands Architectuur Instituut. Tilburg en mogelijk ook naar Moskou zijn de volgende standplaatsen. Steun voor het project komt van Blindpainters Foundation, NAI, UNESCO en 75 fondsen en sponsors.

Hoewel de kunstenaar wil onderzoeken en ervaren hoe de containerwoning in andere klimaatzones functioneert, draait het project niet om techniek. Aan de basis ligt de wens kennis te verzamelen over duurzaamheid en zelfvoorzienendheid bij nomadische stammen. Deze volkeren hebben zich eeuwenlang op een duurzame manier geleefd, maar hebben grote moeite om de snelle verandering in de huidige wereld bij te houden. Bij de Inuit in Groenland probeert een op de vier jongeren zelfmoord te plegen. “Een teken van wanhoop”, aldus Kalliwoda. In Botswana wil de kunstenaar zich verdiepen in de San-cultuur. De San leven al zo’n 70.000 jaar in een droog gebied als jager-verzamelaars.  Ze creëerden een van de meest uitgesproken duurzame culturen op onze planeet met belangrijke kennis over medicinale planten en water opsporen in droog terrein. De Kuru Development Trust en de D’Kar Trust in Botswana verwelkomen het project.

Sponsors gezocht

WiaS wil de reis naar Botswana realiseren door CEO’s en managers van grote bedrijven in Nederland uit te nodigen voor unieke teambuilding activiteiten. Met leden van de San – lokale en professionele survival experts – wordt een tocht gemaakt in de vrije natuur. Een tocht inclusief overnachtingen door onbekend, wild terrein, waarbij het team is gedwongen samen te werken om te overleven.

 

Meer informatie: www.worldinashell.net

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons