CBF stopt niet met gewraakte tv-spot

11-06-2013
Door: MyWorld
Bron: OneWorld
Nieuws – CBF-promotiefilmpjeFondsenwervende instellingen in Nederland hebben hun strijd tegen een gewraakte tv-spot van het CBF niet kunnen winnen. Het spotje, waarin twee vriendelijk ogende collecten aan de deur komen, suggereert dat een goed doel zonder CBF-keurmerk niet te vertrouwen  is. Dat leverde veel boze reacties op van goede doelenorganisaties. Het CBF weigert echter de spot terug te trekken.  Ook Partin, belangenbehartiger van kleinschalige ontwikkelingsorganisaties, protesteerde tegen de tv-spot. Veel kleine ontwikkelingsorganisaties hebben immers geen CBF-keurmerk, omdat ze niet aan de hoge eisen en kosten kunnen voldoen. Via dit spotje worden ze onbedoeld in een kwaad daglicht gezet, zo stelt Partin. De branchevereniging voor Fondsenwervende Instellingen (IF) plaatste gisteren een open brief aan het CBF. "De campagne is overduidelijk het product van 'het oude denken'", aldus het IF. "Het is niet vanuit maatschappelijk of sectoraal belang maar vanuit puur eigenbelang geproduceerd." Volgens het IF toetst het CBF Keurmerk bovendien niet de doelmatigheid van bestedingen en kan zij dus ook geen oordeel vellen over de betrouwbaarheid van een goed doel.  De campagne 'schaadt het zorgvuldig opgebouwd vertrouwen van het publiek in goede doelen', aldus het IF. "Dat is ronduit kwalijk te noemen." Het CBF verweerde zich tegen de klachten met het argument dat het lastig is om aan de buitenkant te zien welk doel te vertrouwen is, en dat het keurmerk per definitie gericht is op onderscheiding. Wanneer mensen zich informeren, aldus het CBF, kunnen ze met vertrouwen blijven geven. De organisatie heeft nog niet op de open brief gereageerd.

Reacties