Achtergrond

Borrelen tegen armoede

Tijdens de tweemaandelijkse Borrel of the Pyramid wisselen jonge mensen businessideeën uit die de situatie van de allerarmsten moeten verbeteren. Met succes, zegt mede-iniatior Ibrahim Palaz (29, foto), die bij Cordaid werkt als business developer. Alleen zijn er wel twee nieuwe bestuursleden nodig.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Kunnen ondernemers armen beter helpen dan NGO’s?
“De resultaten en impact van traditionele ontwikkelingshulp vallen vaak tegen, de sociale ondernemers vormen een stroom die het probleem anders aan wil pakken. De motivatie blijft hetzelfde: de situatie van de allerarmsten verbeteren. Het probleem van veel ontwikkelingshulpprojecten is gebrek aan continuïteit. Als het geld op is, is het afgelopen. Door ervoor te zorgen dat er ook geld gegenereerd wordt, kan het project doorgaan.”

Komen er ook mensen uit het hard-core bedrijfsleven op de borrel?
“Ja, daar richten we ons expliciet op. De unusual suspects, noemen we hen. We zijn zeker geen zendelingen voor onze boodschap, maar in de private sector leeft het wel: maatschappelijk betrokken zijn. Natuurlijk gaan de grote bedrijven voor winstmaximalisatie,  maar er is een kentering. Er komt meer aandacht voor de maatschappelijke impact van een product. En als een commercieel product betaalbaar is voor de Base of the Pyramid, de 4 miljard mensen die van minder dan 4000 dollar per jaar leven, en hun levensstandaard omhoog haalt, dan is daar niks mis mee.”

Wat doen jullie tijdens de Borrel of the Pyramid?
“Elke twee maanden nodigen we een ondernemer uit die bezig is met een product of dienst voor the Base of the Pyramid. Die ondernemer presenteert een probleem waar hij mee zit, en in groepjes gaan we aan de slag om oplossingen aan te dragen. We blijven dus niet hangen in algemene conclusies, we doen echt iets. Daarna komen het bier en de bitterballen. En wordt er genetwerkt. Mensen hebben al banen overgehouden aan de borrel. Iedereen die affiniteit heeft met ondernemend ontwikkelen is er welkom, onze doelgroep is 25- 35 jaar, en mensen die jong van geest zijn.”

Zijn de oplossing al echt gebruikt?
“We vragen de ondernemers altijd om terug te koppelen of en hoe de input van de Borrel is gebruikt. Zo weten we dat het water project SuJol de feedback die het kreeg op de vraag over hoe ze hun water in flessen het beste kunnen distribueren, heeft gebruikt om door te praten met lokale partijen. En ook de ideeën die ondernemer School in a Box, private school voor armen, kreeg aangedragen, zijn gebruikt in het veld. ”

Hebben de armen al iets gemerkt van de borrel?
“Ik heb geen idee. Ik mag hopen van wel, haha. Wellicht dat we dat in de toekomst gaan onderzoeken en ter plekke een lokale Borrel of the Pyramid organiseren.”

Wanneer is de volgende editie?
“In februari. Maar dan hebben we wel twee nieuwe bestuursleden nodig. Geïnteresseerden kunnen zich melden via onze site.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons