Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Hugo von Meijenfeldt blogt wekelijks over zijn werkzaamheden als Coördinator Nationale Implementatie Global Goals.

Blog 20 – Handen uit de mouwen en meters maken. Het is mijn missie iedereen daar toe op te zwepen en elkaars werk af te stemmen. Het is dan wel essentieel te weten wie welke – aan de 17 Global Goals te linken – activiteiten ontplooien. Het rijksbeleid was in mei al geïnventariseerd en in september zal een eerste inventarisatie van bedrijfsmatige en maatschappelijke initiatieven uitkomen. Daar gaat een indrukwekkend beeld uit naar voren komen. Nederlanders verzetten  in binnenland en buitenland bergen.

Alle hens aan dek

Uit de inventarisatie zal ook duidelijk worden dat nieuwe spelers nodig zijn, die extra handjes geven maar ook anders denken. Om de millenniumdoelen te halen heeft de rijksoverheid destijds nog wel een trekkende rol gespeeld (nationale campagne, platform, Akkoord van Schokland). De Global Goals zijn veel sterker op Nederland zelf gericht en zijn in aantal verdubbeld, dus deze keer is het alle hens aan dek.

De Global Goals zijn veel sterker op Nederland zelf gericht en zijn in aantal verdubbeld, dus deze keer is het alle hens aan dek

Campagnes voor de Global Goals

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zijn campagne gelukkig al naadloos voortgezet. Niet gek om degenen die zich inspannen ‘alle hens aan dek’ te krijgen op deze plek – ondanks deze zomerse weken – extra in het zonnetje te zetten. Ik pik er twee uit. Voor de zomer zorgden de estafettebijeenkomsten van de Global Goals Accelerator voor bijzondere ontmoetingen, verbinding, interactie en dialoog, die moeten inspireren om (verder) aan de slag te gaan. Afgelopen week was de sprankelende aftrap van de campagne 17 doelen die je deelt. Drie kinderen mochten de CEOs van AkzoNobel, Schiphol en Shell bevragen over hun duurzaamheidsgedrag. De campagne moet er voor zorgen dat iedereen de 17 Global Goals kent en dat Nederland al zijn kennis en talent inzet om deze belangrijke doelen te behalen in binnen- en buitenland.

Voor de volgende generatie zullen de doelen in het onderwijspakket moeten zitten

De rol van het onderwijs

Eeuwig campagne voeren zal niet gaan. Er zijn technieken van draaggolfcampagnes, maar 15 jaar is wat veel gevraagd. Als de Global Goals over enige tijd tot ons normale doen en laten behoren is geen campagne meer nodig. Maar voor de volgende generatie zal het dan wel in het onderwijspakket moeten zitten. De subdoelen 4.7 en 12.8 gaan inderdaad over incorporatie van de Global Goals in het onderwijs. Een apart vak zal niemand bepleiten, hoewel veel leerlingen en studenten er werkstukken en scripties over schrijven. De doelen zullen juist in de bestaande vakken geïncorporeerd moeten worden, net als elders. En ook hier gaat het via enthousiaste docenten en scholen sneller dan via aanpassing van de lerarenopleiding of eindtermen.

Meer lezen van Hugo von Meijenfeldt? Bekijk hier zijn blogserie 'Werken met de Werelddoelen'.

 

 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Hugo von Meijenfeldt is Coördinator Nationale Implementatie Global Goals, voorlopig vanuit Buitenlandse Zaken. Eerder was hij …
Profielpagina