Zeitgeist Mexico

17-02-2013
Door: Edwin Timmer
Bron: OneWorld
Wie de gemiddelde Mexicaan moet kenschetsen op basis van de meest gezochte google-zoektermen over 2012, komt tot ongeveer de volgende omschrijving: zeer politiek geïnteresseerd, niet ongevoelig voor mondiale rages maar tegelijkertijd zoekend naar ontspanning in de veilige omgeving van laptop of tablet.

Kortom, wel benieuwd naar wie het land regeert, maar geen behoefte om zich buiten de deur te wagen om zelf te zien of diegene er ook iets van bakt.
 
Twee zaken springen eruit in Mexico over 2012. Ten eerste de presidentsverkiezingen met de twee van de populairste zoektermen, waaronder de meest gezochte. En ten tweede de zoektocht naar ontspanning, waar zeker vier en misschien wel vijf zoektermen onder zijn te scharen. Er valt niet aan te ontkomen om beide resultaten te zien tegen de achtergrond van de drugsoorlog. Al sinds 2006 scheept die grote delen van het land opscheept met genadeloos geweld.
 
De meest gezochte zoekterm, el IFE, staat voor Instituto Federal Electoral. Dit instituut moest de verkiezingen van 1 juli in goede banen leiden. Het is zoiets als de Nederlandse Kiesraad, maar veel belangrijker. Niet alleen omdat het jaarlijks honderden miljoenen euro’s onder politieke partijen verdeelt, maar vooral omdat het IFE zowel teller als scheidsrechter is in de verkiezingsstrijd.
 
In een land waar argwaan over stembusuitslagen een aangeboren kwaal lijkt, staat het IFE in een verkiezingsjaar dagelijks in de schijnwerpers. Dat stopte niet toen de voorlopige uitslagen (de PREP – ook in de top10) bekend werden. Peña Nieto won. Maar voor aanhangers van Lopez Obrador werd het IFE een dankbaar doelwit om hun frustratie op te richten: het IFE zou hen voor de tweede keer hebben bestolen.
 
De opvolger voor de aanstichter van de drugsoorlog, president Calderon, mocht daarmee bekend zijn, het betekende niet gelijk het einde van de onveiligheid. Wat doe je in een land waar 10.000 doden door geweld per jaar vallen, en bijna 5.000 personen vermist raken? Dan ga je niet naar bioscoop of café. Liever een barbecue in je achtertuin, met de voordeur op slot. En als het vlees op is, dan is er altijd nog de huiselijke veiligheid van internet.
 
AngryBirds, het Finse computerspel, was vorig jaar de op twee na meest ingetikte zoekterm in Mexico. Het fotobewerkingsprogramma PicMonkey nog zo één. En wie heeft een bioscoop nodig als je via Netflix – ook zo’n populaire zoekterm - een filmpje of televisieserie kunt bekijken? Netflix is in Mexico zo’n success dat ‘s werelds rijkste man Carlos Slim inmiddels zijn eigen versie aanbiedt via zijn telefoonbedrijf Telmex. Zo is er toch nog één Mexicaan die goed aan de trends van 2012 heeft verdiend.
Edwin Timmer

Edwin Timmer is freelance correspondent in Mexico, Midden-Amerika & de...

Lees meer van deze auteur >

Reacties