Sponsoring als groeimarkt

12-06-2013
Door: Eefje Rammeloo
Bron: OneWorld

Zes keer een berg op fietsen of jezelf afbeulen op de Kilimanjaro. We doen het massaal in ruil voor geld voor een goed doel. Het bedrijf Emolife springt in op de trend.

Toen de mensen van Microsoft iets ‘terug wilden geven’ aan de wereld waar ze zoveel geld hadden verdiend, gaven ze niet gewoon een lekker bedrag aan een goed doel. Nee, ze wilden iets doén. En dus gingen ze de Kilimanjaro beklimmen. Ze kozen War Child als goed doel en haalden 250.000 euro op.

Je zou zeggen dat je éérst het goede doel kiest. Je bent geëngageerd omdat je buurmeisje leukemie krijgt, of omdat het gebied waar je net nog vakantie vierde, getroffen wordt door een overstroming. Dán ga je nadenken hoe je voor dat doel geld kunt ophalen. Maar wat de mensen van Microsoft bewoog, gebeurt steeds vaker. Mensen willen iets doén, iets gaafs, iets gróóts. Prachtig toch, dat je daarmee ook nog een steentje kunt bijdragen?

Afgelopen week fietsen 7800 mensen de Alpe d’Huez op. Ze haalden 25 miljoen euro op voor kankeronderzoek. De ‘kanjers’ waren niet weg te slaan van radio en televisie. Kritiek was er daarmee ook: het vrolijke circus op die Franse berg stond in schril contrast met de werkelijkheid van de kankerpatiënt.

Fundraising is geld verdienen
Maar als dit het nieuwe weldoen is, dan kun je er maar beter helemaal in meegaan. Er geen circus van maken, maar een bedrijfsmodel. Bert Cocu en Kees van Maren merkten de trend al vroeg op in de Verenigde Staten. Sinds 2008 zijn ze gespecialiseerd in fundraising. Met hun bedrijf Emolife -een naam die, zo erkennen ze zelf, misschien niet zo handig werkt in de beeldvorming- organiseren ze gesponsorde evenementen. Wie wil er nu niet fietsen door Kenia, of de marathon in New York lopen? Emolife regelt het voor je mits je een minimumbedrag aan sponsorgeld meeneemt. Je fietst namelijk voor Amref Flying Doctors, Artsen zonder Grenzen of kinderen met spierdystrofie.

De deelnemers aan de groots opgezette tochten leveren een fikse sportieve prestatie en halen daarnaast duizenden euro’s op. Het gesponsord presteren was een Amerikaans concept waarvan critici dachten dat het een of twee keer zou lukken. Een bedrijf erop baseren zou niet gaan. De oprichters van Emolife hebben het tegendeel bewezen. Sponsortochten zijn een groeimarkt, denkt Cocu: "Deelnemers vinden het leuk om te doen en sponsors vinden het leuk om te geven."

Fondsenwerving
In de Tour for Life, voor Artsen zonder Grenzen, haalden vorig jaar 654 deelnemers 1,6 miljoen euro op. ‘Gewone’ donateurs gaven Artsen zonder grenzen 43,7 miljoen euro. De Alpe d’Huzes actie leverde vorig jaar 32,1 miljoen euro op, tegen 137,2 miljoen uit traditionele, eigen fondsenwerving. ‘Koude werving’, het bellen met onbekenden met de vraag of ze donateur willen worden, is "over het hoogtepunt heen", zegt KWF Kankerbestrijding in het jaarverslag. Daarbij komt dat de kosten voor fondsenwerving vrij hoog zijn: 13,5% van de opbrengsten, aldus het KWF Jaarverslag. De ervaring van Emolife is dat mensen best bereid zijn om de kosten voor de fietstocht of marathon waar ze aan meedoen, zelf te dragen.

Impact
Al in 2006 organiseerden Cocu en Van Maren een mountainbiketocht voor de Stichting Duchenne Parent Project. Duchenne Heroes is hun kindje. Bij die eerste tocht werd 200.000 euro opgehaald, in 2013 zal dat naar verwachting 1,5 miljoen euro zijn. Veel kinderen met Duchenne stierven 15 jaar geleden nog vóór hun 18e verjaardag. Mede dankzij het opgehaalde geld kon er veel onderzoek worden gedaan en wordt een mogelijk medicijn ontwikkeld. Cocu: "Er is nu een duidelijk perspectief op verbetering van de kwaliteit van leven en de levensduur van Duchenne jongens. De gemiddelde leeftijd stijgt nu al. Dát is impact."

Gunnen
Natuurlijk zien deelnemers in eerste instantie een hele gave fietstocht, maar het idee dat je iets doet voor iemand die je kent of op z’n minst respecteert, is óók belangrijk. De mensen van Emolife stimuleren de deelnemers in de communicatie met hun donateurs. Cocu: "Wees dankbaar, koppel terug en leg uit waar je mee bezig bent." Zo’n 40% van alle donaties komt van MKB-bedrijven. "En van mensen die anders nooit aan een goed doel geven. Nu worden ze gevraagd door mensen die ze respecteren. Het gaat heel erg om het gunnen. Dan maakt het eigenlijk niet meer uit welk doel het is."

Foto: Rene Wouters

Reacties