Slachtoffers natuurgeweld blijven verbonden

07-05-2008
Door: OneWorld Redactie
Bron: Oneworld / BBC

Het initiatief is tien jaar geleden ontstaan tijdens de oorlog in Kosovo. Terwijl zij

bellen naar familie
Afghaanse vluchtelingen bellen naar familie

 een medisch tentenkamp opzetten, constateerden twee vrijwilligers dat de meeste vluchtelingen voornamelijk in hun mobieltje waren geïnteresseerd. "Mensen kwamen naar ons toe en haalden kleine papiertjes uit hun schoenen met daarop telefoonnummers", aldus medeoprichtster Monique Lanne-Petit tegen een BBC-verslaggever.

Een teken van leven
De eerste die zij hielpen was een Albanese vluchteling. "Toen hij zijn moeder aan de telefoon had moest hij lachen en huilen gelijk. Ik besefte wat een enorme impact èèn zo`n telefoontje kan hebben".
 
Sinds die tijd heeft Télécoms Sans Frontières (TSF) ontelbare missies over de hele wereld uitgevoerd en aan duizenden mensen telefoongesprekken aangeboden. Zo werkte de organisatie onder andere in Sri Lanka en Indonesië na de tsunami in 2004, in Pakistan als gevolg van de aardbeving in 2005, en was actief na de aardbeving in Peru in 2007.
 

in het veld
de medewerkers in het veld

Effectieve communicatie
Onlangs hebben de Verenigde Naties en Vodafone een bedrag van samen twee miljoen euro aan TSF gedoneerd. Hierdoor kan de organisatie - die slechts vijftien man personeel in dienst heeft -zo`n tweehonderd dagen per jaar actief zijn.

TSF zorgt voor twee dingen. Ten eerste biedt de organisatie 'humanitarian calling operations' aan. Deze zijn bestemd voor de lokale bevolking. "We gaan naar de vluchtelingenkampen of de getroffen dorpen, waar we aan elke familie een drie minuten durend gesprek aanbieden", aldus Monique Lanne-Petit. "Veel mensen bellen om een teken van leven te geven aan ongeruste familie". Daarnaast hebben de telefoontjes ook een andere functie. In veel vluchtelingenkampen zijn mensen slechts een nummer. Door familie of vrienden te spreken, voelen mensen zich weer een persoon".

Communicatiecentrum
Daarnaast installeert het team een communicatieve infrastructuur waardoor alle betrokkenen - internationale hulpinstanties, overheidsinstellingen, lokale organisaties - met elkaar in verbinding kunnen staan. Zo`n centrum heeft voorzieningen als printers, scanners, laptops en telefoons. De communicatie tussen de organisaties onderling en met buitenlandse organisaties werkt zo stukken effectiever.

TSF staat te trappelen om in Birma ook aan de slag te gaan. De Birmese autoriteiten laten organisaties als TSF tot nog toe het land echter niet in.
 

     TSF Gaat op reis en neemt mee;

  • Data en Geluid Satelliet 96kbps
  • Grote VSAT satelliet voor lange termijn installatie
  • Ten minste twee satelliet telefoons
  • Indien GSM infrastructuur intact is mobieltjes en sim kaarten
  • Routers en inlogpunten
    voor het communicatiecentrum
  • Computers, printer en scanner
  • GPS systemen
  • Autobatterijen en zonnepanelen 

 

 

 

Télécoms Sans Frontières in Actie!

 

Télécoms Sans Frontières

Reacties