Prijzenfestijn voor ondernemers

29-11-2013 Bron: OneWorld

Tapijt van visnet dat uit de Filipijnse zeeën wordt gehengeld. Biologisch bestrijdingsmiddel voor Keniaanse boeren. Kokosbast als alternatief voor houtskool. De goede business ideeën buitelden over elkaar, gisteren tijdens Make it Happen in de Rode Hoed. 

“Jullie kunnen de wereld veranderen!” De zaal kreeg de optimistische opdracht van verschillende sprekers te horen. Er rust een zware verantwoordelijkheid op de lasten van de schouders van de sociaal ondernemers, ondernemers in spé, de investeerders en gevestigde bedrijven die gisteren verzameld waren in de grote zaal van de Rode Hoed. Bang leken ze niet van te worden.

Waterfilters en kacheltjes
De middag was gesplitst begonnen. Boven pitchten dertien startende social entrepreneurs, de Ondernemers zonder Grenzen, hun businessplan voor een jury. Bijvoorbeeld Ruben Walker die met zijn bedrijf African Clean Energy ultraschone biomassa kookkacheltjes wil verkopen aan Afrikaanse gezinnen die nu koken op open vuur. Of de ondernemers van ENEWA, die met hun waterfilter, dat 99% van de bacteriën tegenhoudt en 140 liter per week verwerkt, de gezondheid van huishoudens met een laag inkomen in Ecuador wil verbeteren.

Groene cijfers
Tegelijkertijd pitchten beneden in de grote zaal de Partnerships hun innovatieve samenwerkingen tussen bedrijf en NGO aan een jury voor de Parnershipverkiezing. Een van de mooiste cases was die van het bedrijf Interface. De tapijtgigant werkt samen met vissersgemeenschappen langs de Filipijnse kust. De vissersfamilies verzamelen afgedankte visnetten, die vaak jarenlang in open zee drijven met alle gevolgen van dien voor vis en koraal. Interface koopt de netten op, en gebruikt ze als grondstof voor tapijttegels. De partner van Interface voor dit programma: de NGO  Zoological Society of London. Het bedrijf kon zelfs al ‘groene cijfers schrijven’.

Heksenketel
Voor het tweede deel van het programma werden de jonge, startende Ondernemers zonder Grenzen samengebracht met de gevestigde orde van de Partnershipverkiezing om te gaan entwerken. Om het ijs te breken werd iedereen via een ingenieus netwerkspel gedwongen om met elkaar te praten. Even werd de zaal van de Rode Hoed een chaotische heksenketel met mensen op jacht naar kennis en contacten. ‘Iemand die iets weet over graan in Uganda’, of ‘wie weet iets van de transportsector in Rwanda’. Maar de belangrijkste vraag voor iedereen bleef: heb ik gewonnen?

Prijzenfestijn
Daar was aardig wat kans op, er vielen nogal wat prijzen. Interface won met hun tapijttegels van visnetten de prijs voor Best Existing Partnership. Best New Partnership ging naar Albert Heijn en ICCO, die samenwerken om Zuid-Afrikaanse avocadoboeren aan te sluiten op de keten zodat hun waar hier voor een goede prijs in de winkel komt te liggen. De giganten wonnen onder meer 2500 euro startkapitaal.

Dat prijzengeld maakte misschien meer indruk op de Best New Partnership in het MKB. Die prijs werd gewonnen door starter Mido Dairy, een bedrijf dat een zuivelfabriek neer wil zetten in Afghanistan.

Voordat de Ondernemers zonder Grenzen de uitslag hoorden, memoreerde de jury hoe goed het al was dat ze überhaupt in de Rode Hoed terecht waren gekomen. “Honderdtwintig plannen werden ingediend, tachtig waren compleet, veertig waren goed, en daaruit werden de dertien finalisten gekozen.” Vijf daarvan kregen weer een prijs: mogen pitchen voor de investeerdersclub van BIDNetwork. De zaal roffelden de handen op de knieën om de spanning op te bouwen, en rap na elkaar stapten de winnaars op het podium: African Clean EnergyAfrica Sustainable AgricultureENEWAJiro-Ve (apparaten op zonne-energie in Madagascar) en Rural Spark (Indiërs beheren een laadstation van een zonnepaneel). Houd ze in de gaten, zij gaan de wereld verbeteren.

Liedewij Loorbach

Freelance tekstschrijver en journalist. Schrijft veel over duurzaamheid,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties