Achtergrond

Oranje scoort voor het goede doel

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Oranjefans kunnen op

oranjefans
Oranjefans Foto: CC

de site van de campagne Score for the Red Cross ook scoren voor het goede doel. Op de website van Euro 2008 kunnen supporters met een paar klikken doelpunten kopen voor de virtuele competitie. Deelnemers maken kans op mooie prijzen zoals kaartjes voor een EK wedstrijd. Het team met de meeste virtuele doelpunten wint de titel ‘Most Humanitarian Team of EURO 2008’. Nederland staat momenteel op de vierde plaats van de ranglijst. Portugal, Spanje en Zwitserland voeren de lijst aan.

 

Sinds 2001 werken de UEFA en het Rode Kruis al samen. Bij het EK in 2004 in Portugal kon het Rode Kruis op een bedrag van 300.000 euro rekenen van de UEFA.

Software: Microsoft Office
Het Rode Kruis besteedt het
geld aan de slachtoffers
van landmijnen in Afghanistan.
Foto: UEFA

De helft van het geld dat het Rode Kruis met de acties ophaalt, gaat naar de slachtoffers van landmijnen in Afghanistan. De andere helft draagt het Rode Kruis over aan verschillende nationale hulporganisaties die het kunnen besteden aan medische zorg, noodhulp of sociale zorg. 
 

KNVB
De Nederlandse voetbalbond KNVB zet zich rond het EK ook in voor het goede doel. Samen met de hulporganisatie SOS Kinderdorpen heeft de KNVB speciale voetballen op de markt gebracht die te koop zijn voor € 12,60, waarvan € 4,50 naar de kinderdorpen zal gaan. Oranje-spits Ruud van Nistelrooy is sinds 1999 ambassadeur van SOS-Kinderdorpen en samen met de andere spelers van het Nederlands elftal doneerde hij voor vertrek naar het EK € 100.000,-.

 

Score for the Red Cross

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons