Online marktplaats voor ontwikkelingsprojecten van start

10-04-2008
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

 

Een groeiend aantal Nederlanders neemt het initiatief om zelf een project in een ontwikkelingsland op te zetten.

1%clubleden
Leden van de 1%CLUB

De 1%CLUB wil deze particuliere ontwikkelingsprojecten een platform bieden. Een computerlokaal in Kenia, microkredieten voor fietsen in Ghana, een waterleiding voor een groentetuin in de Sahara en een basisschool voor nomadenkinderen in Tibet. "Elk voorstel is welkom mits het om een afgerond project gaan en het duidelijk is wie de initiatiefnemers er achter zijn," legt Anna Chojnacka een van de initiatiefnemers van de 1%CLUB uit.

 

Ontwikkelingssamenwerking 2.0

"De evaluatie en monitoring van de projecten wordt door de leden gedaan," licht Chojnacka toe. "Wij noemen dit ontwikkelingssamenwerking 2.0. Naar het voorbeeld van Internet 2.0. zijn de gebruikers de leidraad in het systeem." De leden zelf beslissen aan welk project ze willen bijdragen met 1% van hun geld, tijd of kennis. Met behulp van blogs, foto's, filmpjes en Google Maps kunnen ze online de voortgang van het project volgen. Ook kunnen ze online eventuele lof en of kritiek op het project aangeven.

 

"Leden die geen tijd hebben om uit te zoeken aan welk project ze hun geld willen doneren, kunnen hun geld ook in een algemene pot stoppen," vertelt Chojnacka. "Het geld daaruit gaat naar de drie populairste projecten.

In de anderhalve week dat het project nu loopt kun je al zien dat het niet de aaibare projecten zijn die populair zijn maar vooral de ideeën waaruit ondernemerszin spreekt die populair zijn." De topper van dit moment zijn Cycling out of poverty een project waarbij Ghanezen microkredieten krijgen om fietsen te kopen waarmee zij commercieel actief kunnen worden.

 

Yuppen doelgroep

De 1%CLUB is vorig jaar opgericht door Anna Chojnacka en Bart Lacroix. Hun idee was dat als iedereen 1% van zijn inkomen inzet, dat armoede dan structureel opgelost kan worden. De 1%CLUB heeft gekozen voor een richtlijn van 1% omdat dit een dusdanig klein deel is dat het nauwelijks je eigen bestedingspatroon beïnvloedt maar voor mensen in ontwikkelingslanden een wereld van verschil kan maken. 

 

cycling out of poverty
Cycling out of Poverty

De 1%CLUB wil een nieuwe doelgroep aanspreken. Namelijk de groep van jonge yuppen. Vanuit deze groep gaat weinig geld naar ontwikkelingssamenwerking. De 1%CLUB denkt dat dit niet aan onverschilligheid ligt maar dat deze groep behoefte heeft aan een nieuwe manier van ontwikkelingssamenwerking. Uit marktonderzoek, uitgevoerd door de 1%CLUB, blijkt deze groep vooral waarde te hechten aan zelf keuzes maken en directe betrokkenheid. Ze zijn op zoek naar transparantie, kleinschaligheid, participatie en geefplezier.

 

Van alle donaties van particulieren houdt de 1%CLUB zelf 1% in voor de organisatie van de site. Van bedrijven is dat 5 %. Ruud Lubbers, Awraham Soetendorp, Naema Tahir en Tineke Lambooy zitten in het comité van aanbeveling van de 1%CLUB.

 

1%CLUB

Reacties