Nieuwe barbeque redt levens

08-04-2013
Door: Joanne de Jager
Bron: OneWorld

Een uur lang koken op open vuur is net zo slecht als het roken van 400 sigaretten. Toch koken er nog wereldwijd 2,7 miljard mensen dagelijks op open vuur. Dat moet minder, vindt de Global Alliance for Clean Cookstoves. Maar de introductie van deze 'clean cookstoves' loopt nog wat stroef. En dus moet hij hipper worden, zowel in Afrika als in Nederland.

De clean cookstove, waar OneWorld al eerder over schreef, heeft veel minder hout of mest nodig om dezelfde hoeveelheid te kunnen koken en er komt een stuk minder rook vrij. Voor 2020 moeten 100 miljoen huishoudens een cookstove hebben. Dat streeft de Global Alliance for Clean Cookstoves na. Ook Minister Ploumen is enthousiast. Zo zei ze afgelopen week op een conferentie over klimaat en ontwikkelingslanden dat “cookstoves extreem belangrijk zijn voor de ontwikkeling van onze wereld.”

Smokeless Stove
Sarah uit Kenia is overtuigd van het nut van de cookstove. Haar verhaal laat zien hoe de cookstove haar gezondheid én die van haar kinderen ten goede komt. Sarah’s zus stierf aan longkanker en was daarmee één van de 574.000 Afrikaanse slachtoffers per jaar, als gevolg van de rook. “De rook maakt de wereld zwart en het maakt ons zwart van binnen”, vertelt Sarah. Haar nieuwe, schone kooktoestel bespaart haar ook tijd. Als ze nu hout gaat halen voor het kookvuur, kan ze daar een maand mee vooruit in plaats van een week.

Bruggen slaan
Niet iedereen wil direct aan de cookstove. Ook niet iedereen gaat over op het Nespresso-apparaat, gewoon omdat dat koffiezetapparaat zo gezellig pruttelt. Het kost tijd om te wennen aan wat onbekend is. Één van de grote voordelen van de cookstove lijkt de tijdwinst te zijn, maar wat als tijd nauwelijks een rol speelt in je leven? En wat als een dag hout halen gelijk staat aan een dag waarin je gezellig bij kan kletsen met je vriendinnen? Het is één van de vraagstukken waar de verspreiders van de cookstoves tegen aan lopen. En dat is niet het enige, laat verkoper Ruben Walker weten. Zijn familiebedrijf in Zuid-Afrika probeert sinds december de cookstoves op de markt te zetten, maar de kosten vormen een probleem. “Een cookstove kost 72 dollar, dat is een groot bedrag voor de gemiddelde Afrikaan.” Bovendien blijkt uit cijfers dat de helft van de mensen die een cookstove in bezit krijgt er niet eens gebruik van maakt.

De Hollandse markt
Het campagnebureau HIER komt tijdens de klimaatconferentie met een oplossing: breng het kooktoestel op de Nederlandse markt. De gemiddelde Hollander doet toch graag iets goeds voor het milieu. “Wat is jouw footprint? Compenseer het met de cookstove.” En als wij onze portemonnee opentrekken voor de aanschaf van een cookstove, helpen we de productie en verspreiding van de kooktoestellen in ontwikkelingslanden te financiëren . Sinds twee jaar is het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om de eigen CO2-uitstoot af te kopen door te investeren in clean cookstoves. Dus het podium is er, nu het publiek nog.

‘Hot’ item
Voordat de Nederlander tot zo’n cookstove verleid wordt, moet zo’n kooktoestel wel een beetje aantrekkelijk worden gemaakt. Een ‘sexy design’ mét een mooi verhaal. Wij een hippe gadget voor in de tuin, zij een dagelijkse levensbehoefte. Of deze barbecue-vervanger aan zal slaan in ons koude kikkerlandje? Wie weet, gaan we deze zomer in Nederland massaal op onze knieën in het gras, terwijl de rook langzaam uit de Afrikaanse keukens trekt.

 

Foto: popsci

Reacties