MTV lanceert nieuw forum voor jonge betrokken wereldburger

20-09-2007
Door: Eefje Kerstens
Bron: OneWorld

 

De thema's die aangesneden worden variëren van milieu tot seksuele gezondheid en discriminatie. Dit gebeurt met blogs, video's, profielen, podcasts en andere manieren om de sociale bewustwording te bevorderen.
 
Verliefde jongeren
Foto: Think.MTV
Idealen omzetten in daden... maar hoe?
 
MTV heeft een lange geschiedenis in jongeren informeren over politieke en sociale thema's. Het doel van deze site is de kloof te dichten tussen de grote interesse voor activisme onder jongeren en aantal daadwerkelijk in actie omgezette idealen. Een MTV peiling van vorig jaar laat zien dat 80 procent van de respondenten het belangrijk vonden iets te doen voor de gemeenschap. Maar slechts 19 procent kon zeggen hierbij 'zeer betrokken'  te zijn. "Het probleem is dat de meeste jongeren niet weten waar ze moeten beginnen", zei de MTV Vice-President of Public Affairs, Ian Rowe. "Zaken als opwarming van de aarde en genocide in Darfur zijn zo gigantisch dat ze overweldigend zijn." Om jongeren te motoveren actiever te worden, wordt er af en toe flink ingespeeld op hun schuldgevoel als passieve jongere, zoals de openingszin van het mensenrechtenthema laat zien: "We zijn hard bezig de geschiedenis in te gaan als de generatie die rustig toekeek hoe anderen uitgehongerd en uitgemoord werden".  Het internationale karakter van de site wordt benadrukt door foto's en video's die mensen op verre reizen hebben gemaakt en verhalen over de problematiek en opmerkelijke dingen die ze daar tegenkwamen.
 
De kracht van het open forum
It's your sex life
Foto: Think.MTV
 
Het is wel duidelijk dat de site in Amerika is opgezet. Niet alleen doordat veel thema's op de V.S. zijn gericht, zoals de Amerikaanse politiek (die in zekere zin natuurlijk van wereldbelang is), maar ook tussen de regels valt de Amerikaanse invalshoek te lezen. Zo wordt bij de campagne 'It's your sex life' duidelijk dat de oprichters van de site, in navolging van president Bush, onthouding hoog in het vaandel hebben staan. Er valt te lezen dat de meeste jongeren helemaal niet aan sex doen. Is is echter ook veel informatie over voorbehoedsmiddelen en tests te vinden. Die zijn nuttig voor de, in de V.S.blijkbaar in de minderheid, wel seksueel actieve jongeren. Zij kunnen er hun verhaal kwijt en over problemen discussieren en op deze manier taboes doorbreken. 
 
John Edwards
Foto: John Edwards
Strategisch lanceermoment
 
De lancering vindt plaats op een moment dat MTV hard werkt aan haar aanwezigheid op internet. Enkele weken geleden is er een deal gesloten met het sociale netwerk van News Corps's MySpace om een discussiereeks mogelijk te maken tussen de presidentskandidaten van de VS en internetgebruikers. De presidentiele discussies worden ook uitgezonden op Think.MTV.
 
Imagokansen
 
De site krijgt volgens Rowe allure doordat het MTV label eraan verbonden is. Gebruikers van de site worden wellicht wel bezocht door MTV News of kunnen tickets winnen voor gebeurtenissen als de Video Music Awards. Maar ook biedt de site adverteerders de kans hun sociaal actieve campagnes te promoten. Software gigant Microsoft heeft hiervan al gebruik gemaakt.
 
Brede steun
 
Volgens MTV zijn organisaties en beroemdheden die de site gaan gebruiken onder andere de Verenigde Naties, de Boys & Boys Clubs of America, Leonardo di Caprio en Bono. Het door Viacom's MTV gelanceerde sociale netwerk wordt gesteund door financiering van AOL oprichter Steve Case's Case Foundation, de Bill & Melinda Gates Foundation, Goldhirsch Foundation en MCJ Foundation.
 
 
Overzicht
Foto: Overzicht thema's, Think.MTV
                               
 
 
 
 

 

Think.MTV

Reacties