Met de winnende foto als cover

17-12-2008
Door: IS Online
Bron: IS Online
One World

Terwijl de hulpsector op instorten lijkt te staan, blijft de IS-lezer nog optimistisch gestemd. Dat bleek tenminste uit de stroom inzendingen voor de IS-fotowedstrijd met als thema ‘Bouwen voor een betere wereld’.

We kunnen gerust zeggen dat de IS-lezer met een constructieve blik naar de wereld kijkt. En die blik reikt verder dan de op de gevoelige plaat vastgelegde zweetdruppels, aangespannen spieren of grof gereedschapsgeschut die we in grote getale ontvingen. 

Maar liefst eenderde van de ruim driehonderd inzendingen verbeeldde bouwen op een symbolische manier. Dat we daarbij vooral aan onderwijs denken, bewijst de grote hoeveelheid schoolfoto’s die we ontvingen. Zo troffen we een leerling in schooluniform voor een krijtbord met keurig geschreven alfabet, en zien we twee vriendinnetjes op weg naar school met hun rugzakjes vol boeken.

Naast de vele bouwputten, werd er ook een beerput ingestuurd. Althans: eentje die nog gegraven wordt. Op deze inzending uit België, goed voor een derde prijs, zien we vrijwilligers een twee meter diepe beerput graven tijdens de warmste maand van het jaar in een Senegalees dorp.
Hoe dan ook opvallend was de grote hoeveelheid foto’s van ‘wij’ die naar Afrika afreizen om daar te helpen bouwen aan een betere toekomst. In de meeste gevallen stonden hier alleen de vrijwilligers, studenten en jongeren op, al dan niet in charmante poses met bouwvakkerdecolletés.

Juryrapport
De vierdriekoppige jury van deze IS-fotowedstrijd bestaat uit creatief directeur Wouter Overhaus van Atelier van GOG (verantwoordelijk voor de art direction van IS), fotograaf Anneke Hymmen (die voor deze IS de foto’s van Kishore Mahbubani maakte), oorlogs- en architectuurfotograaf Teun Voeten (Vanity Fair, NY Times Magazine en National Geographic) en Harold Knebel, bestuurslid van Habitat for Humanity en directeur van de Rabobank Wielerploeg.
De jury was onder de indruk van de inzendingen. Zo laat Teun Voeten vanuit Honduras weten: “Ik was verrast door de originele invalshoeken, niet gehinderd door de ballast van professionaliteit. Klaarblijkelijk stimuleert digitale fotografie de creativiteit omdat experimenteren makkelijk is. Deze fotocompetitie toont aan, hoe pijnlijk dat ook moge zijn voor de vakfotograaf, dat de grens tussen amateur en professional aan het vervagen is.”

Een goede coverfoto moet ook echt bij je binnenkomen als de IS in de bus valt. De jury was het dan ook bijna unaniem eens over de prijswinnende foto van Sarah Drost, gemaakt in India. De winnende foto werd geroemd vanwege de dichterlijke sfeer – het lijkt wel een ‘road to nowhere’. Wouter Overhaus: “Bij die foto ga ik meteen fantaseren hoe je erbij komt om in die totale leegte überhaupt iets te gaan bouwen. Je bouwt een weg, maar waar gaat-ie heen?”
Over de foto van Marcel Catsburg, een van de winnaars van de tweede prijs, zegt Overhaus: “Deze is echt waanzinnig creatief! Het is zo’n mooi moment. Je denkt bijna dat de fotograaf heeft gevraagd of iedereen even op een trappetje wilde gaan staan.”

 

Reacties