Achtergrond

L’Oréal gaat via kappers aidsvoorlichting geven

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

l'oreal aidsHet gezamenlijke programma van L’Oréal en UNESCO heeft als titel ‘Hairdressers of the world against aids’ meegekregen. De kapper als aidsvoorlichter is een welkome aanvulling op bestaande voorlichtingskanalen, zoals scholen en massamedia denken de beide partijen. Lang niet alle mensen worden immers via deze gangbare kanalen bereikt. Bovendien is de kapper voor veel klanten iemand bij wie ze persoonlijke zaken bespreken.

 

Het programma is een uitbreiding van een eerder voorlichtingsprogramma dat L’Oréal in 2001 in Zuid-Afrika begon. Sindsdien is deze aanpak naar andere Afrikaanse landen uitgebreid. Het lesprogramma wordt nu ook gegeven in landen buiten Afrika waar aids veel voorkomt zoals India, China, Rusland en Brazilië. De training zal ook in Frankrijk en Groot-Brittannië worden gegeven.

 

l'oreal aidsvoorlichtingposter BrazilieEigenbelang

 

“Als je als bedrijf klanten en personeel aan aids verliest dan zijn de gevolgen van de ziekte ook voor het bedrijf voelbaar”, legt Pat Nhlapo van L’Oréal Johannesburg uit. “L’Oréal heeft dan ook besloten dat zij er iets aan wil en kan doen. Het bedrijf traint immers jaarlijks wereldwijd een half miljoen kappers en heeft zo een mooi informatiekanaal.”

 

De aidslessen worden afgestemd op de situatie in ieder land en nemen de gangbare vooroordelen die er heersen tegen aids mee. Een onderdeel van de training is ook het geven van uitleg over hoe de informatie over aids het beste kan worden verspreid.

 

Taboe

 

“Een kapper kan tenslotte niet zomaar uit het niets over gevoelige onderwerpen als seks en voorbehoedsmiddelen beginnen”, zegt Nhlapa. “In landen zoals India is het bijvoorbeeld taboe om woorden als condooms of penis te gebruiken.” Voor de expertise over hoe deze taboes het beste omzeild kunnen worden, heeft L’Oréal de hulp ingeroepen van UNESCO.

 

l'oreal unescoIn 2006 won L’Oréal een award voor dit project: The Global Business Coalition on HIV/AIDS Award. Het is overigens niet de eerste keer dat L’Oréal samen met UNESCO werkt. Jaarlijks reiken de twee de Women in Science Award uit. Dit is een prijs die vrouwen in de wetenschap wil stimuleren.

 

 

L’Oréal

UNESCO

Business fights aids

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons