Achtergrond

Kunstenaar vecht voor trots Nigeria

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Nduwhite Ndubuisi Ahanonu richtte in 2006 het Creative Development Institute op. Een organisatie die net afgestudeerde Nigeriaanse kunstenaars begeleidt bij het opstarten van hun carrière: "Als een kunstenaar binnen vijf jaar na zijn afstuderen niet aan de slag kan, en bijvoorbeeld een ander baantje moet nemen om in zijn levensonderhoud te voorzien, is de kans nihil dat hij of zij later nog iets doet met zijn talent."

werkEeuwenoude symbolen
Nduwhite, zelf succesvol kunstenaar in Nigeria, wilde iets doen tegen dit verlies van cultuur en begeleidde tot nu toe al 25 kunstenaars via zijn project. "Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwbakken kunstenaar zo snel mogelijk werk gaat verkopen. Soms betekent dat zelfs dat iemand tijdelijk de kunst voor een lagere prijs verkoopt, maar hierdoor wel een collectie opbouwt." Wat leert hij deze afgestudeerden nog meer? "Naast verkooptechnieken en manieren om kunst toegankelijker en dus beter verkoopbaar te maken, druk ik de jonge artiesten op het hart om te werken vanuit de cultuur en tradities van Nigeria: Onze 250 etnische groepen hebben een prachtig erfgoed en eeuwenoude symbolen die dreigen te verdwijnen. Wij proberen die symbolen te integreren of als uitgangspunt te laten dienen voor onze kunst."

Statement
In de kunstwerken worden traditionele tekens vermengd met symbolen van het land van vandaag. Nigeria kampt momenteel met omvangrijke milieuproblemen als gevolg van de oliewinning. Het gaat vooral om olielekkages en het verbranden van gas. Lekkages van olie worden veroorzaakt door aanslagen van rebellen, diefstal en slecht onderhoud.

Voor de 150 miljoen Nigerianen is het maken van kunst onderdeel van de cultuur en het land heeft dan ook een rijk cultureel verleden: De eerste Afrikaanse Nobelprijswinnaar voor literatuur (1986) , Wole Soyinka,was een Nigeriaan. Daarnaast kent Nigeria een levendige filmcultuur. De zogenaamde Nollywood-films (waarvan er per jaar ongeveer 1000 worden gemaakt), zijn in Nigeria en andere Afrikaanse landen bijzonder populair en hebben de Amerikaanse films vrijwel verdreven.

Hierdoor komt ruwe olie in de natuur terecht. Delen van het mangrovebos zijn hierdoor verwoest. Verder zijn olielekkages een bedreiging voor het drinkwater.

Andere problemen die in het land spelen, zijn hiv/aids en vrouwenverkrachtingen. Nduwhite verwerkt al deze thema’s in zijn kunst, oliemaatschappijen worden bij naam en toenaam geschilderd in olieverf, ook al is dat riskant. De kunstenaar wil hiermee meer doen dan alleen een statement maken: "Ons verhaal kan het beste door ons zelf worden verteld. Wij, Nigerianen, hebben een slecht beeld van onszelf door alles wat er in ons land gebeurt. Het doel is om cultuur en creativiteit te gebruiken om ons weer trots te maken op hun land. Het herontdekken van onze cultuur is daarbij het vertrekpunt."

Generatie
Is het niet naïef om te denken dat je met de verfkwast problemen die zo diep in een land zijn geworteld, uit kunt vlakken? Nduwhite: "Ik maak deel uit van een generatie jonge betrokken Nigerianen die de corruptie en het systeem zat zijn. Wij weten dat er maar een ding op zit voor ons als we willen dat het beter wordt en dat is opstaan en hard vechten zodat de problemen in Nigeria opgelost kunnen worden. Wij zien aan andere landen dat het ook anders kan en zullen hiervoor al onze talenten inzetten."

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons