Goedkoop klagen

21-06-2013
Door: OneWorld Redactie
Bron: Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen

Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) lanceerde gisteren een website met informatie en tips om als werknemer, groep of organisatie te klagen. Klachten over mensenrechten van werknemers die in ontwikkelingslanden zijn geschonden, welteverstaan. De tips zijn bedoeld om ‘niet-juridische klachtenmechanismen’ te gebruiken.

Naast mensenrechten kunnen mensen ook klagen over arbeidsrechten en milieuverontreiniging. Klachtenmechanismen zijn procedures die personen en groepen een formeel instrument biedt om missstanden door bedrijven aan te kaarten. Naast de website, lanceerde SOMO ook een film en brochures.

OneWorld sprak met projectsecretaris Desiree Koppes, zij legt uit: “Klagen kan op verschillende niveaus: binnen een bedrijf bij een hotline of klachtenbrievenbus bijvoorbeeld over voedsel uit de kantine of niet betaalde overuren. Maar wanneer een werknemer of omstander ziet dat de werknemers bij bijvoorbeeld een kledingfabriek onder het minimumloon werken, is er een groter probleem. Dan moet je je klacht bij een internationaal instituut (bijvoorbeeld de Wereldbank) indienen." Zou je met je klacht gelijk naar een rechter stappen, dan zou dat volgens Koppes langer duren en bovendien veel geld kosten.

Koppes licht toe dat 'niet-juridisch klagen' niet per se beter is: "Een nadeel is namelijk dat de conclusies en aanbevelingen die uit een klachenprocedure komen niet bindend zijn. Maar het is wel toegankelijker, goedkoper en kost in veel gevallen minder tijd.”

SOMO lanceerde de website omdat ze bedrijven, organisaties en mensen meer duidelijkheid wil bieden over de mogelijkheid om te klagen. De organisatie doet al jarenlang onderzoek naar multinationale ondernemingen en de gevolgen van hun activiteiten voor mens en milieu wereldwijd.

Lees meer op: SOMO

Foto: Human Rights & Grievance Mechanisms   

 


 

Reacties