Eerst rekenen, dan geluksles

11-10-2013 Bron: OneWorld

Achtstegroepers krijgen les in geluk. Burgemeesters sturen elkaar een gelukswens. Expeditie Geluk en de Gelukskoffer gaan echter verder dan dat: zij halen geld op voor gelukslessen en het Nationaal Fonds Kinderhulp.

Het is kwart voor 11. De leerlingen uit groep 8 van basisschool De Tolter in Meppel schuiven enthousiast op hun stoelen. Vandaag krijgen ze hun derde geluksles.

Juf Tirza Wolff, van de Gelukskoffer, bespreekt niet hun huiswerk, maar hun ‘geluk in uitvoering’. De achtstegroepers moesten een geluksmeter invullen. “Ik gaf de maandag een 4, omdat ik toen weer naar school moest”, zegt een jongen. “Mijn zaterdag kreeg een 8!”. 

Preventieve hulp
De leerlingenvan De Tolter hebben versierde gelukskoffertjes gemaakt. “Deze kunnen ze openen op een moment dat ze minder vrolijk zijn”, aldus Tirza Wolff. De kindercoach en kinder-en jeugdtherapeute begeleidt kinderen, die om wat voor reden dan ook niet goed in hun vel zitten. Ze laat kinderen zelf inzien hoe zij problemen kunnen oplossen. En toen werd de Gelukskoffer opgericht. “Vanaf het eerste moment dat ik wist van de oprichting, heb ik aangegeven dat ik hier heel graag aan wilde meewerken. De gelukslessen zijn immers preventief. Kinderen leren op een positieve manier naar de wereld te kijken en hebben daardoor invloed op hun eigen geluksgevoel."

Stichting De Gelukskoffer heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van de gelukslessen en gezien het positieve resultaat wil de stichting de lessen aan alle Nederlandse basisscholen aanbieden. 

Geluk doorgeven 
Expeditie Geluk trekt langs steden en bezoekt burgemeesters. “Deze geven hun gelukswens door voor de eerstvolgende stad die we bezoeken”, aldus loper Marianne van der Steen. Zo kreeg Bort Koelewijn, de burgemeester van Kampen, een gelukswens van de burgemeester uit Harderwijk. Koelewijn geeft op zijn beurt een wens door aan Genemuiden, gemeente Zwartewaterland. Deze gelukswensen worden na de expeditie gebundeld en aan alle burgemeesters geschonken. 

Expeditie Geluk
Expeditie Geluk is een onderdeel van De Gelukskoffer. Tijdens de reis trekken Philip de Roo (27) en Marianne van der Steen (29) langs de Nederlandse grenzen. Door mensen uit te nodigen met hen mee te lopen en geld in te zamelen, brengen de lopers het geluk van kinderen onder de aandacht. 

Philip en Marianne
Philip de Roo is Ranger van het WNF en ging op z’n vijftiende al naar Antarctica, om onderzoek naar klimaatverandering te doen. Hij nam deel aan expedities op de Noordpool en Groenland. Marianne van der Steen doet voor de Nederlandse Klim-en Bergsport Vereniging mee aan de Worldcup IJsklimmen in onder andere Siberië en is één van de vijf leden van het internationale Alpine Mentor Programme. Volg hen op Facebook en Twitter

Het Sociaal Cultureel Planbureau concludeerde 9 januari 2013 dat 400.000 Nederlandse kinderen onder de armoedegrens leven. Daarom gaat een deel van het geld dat Expeditie Geluk oplevert naar het Nationaal Fonds Kinderhulp. Dit fonds geeft Nederlandse kinderen die onder de armoedegrens leven financiële hulp in de vorm van fietsen, schoolreisjes of zwemlessen. “Geluk zit echter niet alleen in materiële dingen maar ook in hoe je je mentaal voelt. Daarom gaat een ander deel van het geld naar de gelukslessen”, zegt De Roo. 

‘Blij dat ik leef’
De geluksles op De Tolter gaat verder op het schoolplein, waar de kinderen complimententikkertje spelen. Als je getikt wordt ben je ‘m niet alleen, je krijgt ook een compliment. Zo leert groep 8 complimenten te geven en te ontvangen. De leerlingen zeggen dat het ‘best fijn’ is om te horen dat je goed kan keepen, tekenen of turnen of dat je ‘gewoon een goede vriend bent’. 

Gelukslessen
De gelukslessen hebben zeven thema’s: geluk, positief denken, dankbaarheid, zelfvertrouwen, talenten, toekomstdromen en geluk doorgeven. Dit laatste houdt in dat groepen 7 of 8 anderen gelukkig maken, bijvoorbeeld door ouderen in een bejaardentehuis aan een overwinning te helpen tijdens een potje bingo. 

Tirza Wolff legt de klas uit wat dankbaarheid is en laat de leerlingen het verhaal van oma Frya voorlezen. Alles in de les is positief, al is het filmpje The Butterfly Circus best heftig. Het gaat over een man zonder armen en benen, zonder gevoel van eigenwaarde. Hij leert in de video dat ook hij de moeite waard is. “Ik vond hem heel zielig, maar het is mooi dat hij in zichzelf leert geloven”, reageert een meisje. Daarna schrijven de leerlingen waar zij dankbaar voor zijn op in hun geluksschrift. “Ik ben blij dat ik leef” en “Ik ben dankbaar voor deze klas” passeren de revue. De les eindigt in een ander voorleesverhaal: Het najagen van geluk. Volgende week leren de achtstegroepers over zelfvertrouwen. 
Genna Bostelaar

Genna Bostelaar is een Nederlandse journalist. In 2013 liep ze stage bij...

Lees meer van deze auteur >

Reacties