Een koe kopen via sms in Afrika

31-01-2007
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

 

Niet alle Afrikanen hebben een eigen internetverbinding. Daarom heeft de snel groeiende marktplaats voor lokale landbouwproducten onlangs de sms-service gestart.

Al meer dan 380 internetmarkten voor lokale landbouwproducten zijn de afgelopen maanden opgezet in een tiental West-Afrikaanse landen. Het systeem is eigenlijk een agrarische kopie van de wereldwijd bekende internetmarktplaats e-bay.

Voornamelijk kleine boeren en handelaren bezoeken de marktplaats en geven aan welke producten ze zelf verkopen en willen kopen. Een boer uit Mali biedt bijvoorbeeld een stier aan, een handelaar uit Benin verkoopt zijn nieuwe oogst pepers en iemand uit Togo is geïnteresseerd in sojabonen.

In een sms wordt het wensenprofiel van de boeren rondgestuurd naar alle gebruikers met ongeveer dezelfde interesses. En via het mobieltje worden ook biedingen over en weer gestuurd en uiteindelijk deals gesloten.

Mobieltjes

Voor Afrikanen is de SMS-dienst van de online marktplaats een uitkomst, want lang niet elke Afrikaan bezit een computer met internetverbinding. De afgelopen jaren is het aantal telefoonbezitters in het continent enorm gestegen. Op dit moment heeft 60 procent van de bevolking een mobieltje, in 2010 is dit naar verwachting 85 procent.

Netwerk

Bedenker van TradeNet is de Britse Mark Davies. Met een eigen investering en giften van hulporganisaties startte hij in 2005 het netwerk. Het doel was onder meer de regionale handel in Afrika met 20 procent te verhogen.

'Het netwerk geeft kleine lokale boeren de kans hun producten in eigen land te verhandelen en om internationaal contacten te krijgen', vertelt Kofi Debract, zegsman van Mistowa in West- Afrika, waar TradeNet mee samenwerkt.

De marktplaats lijkt te werken: Burkinese producenten verkopen hun uien in Ghana en een handelaar uit het Midden-Oosten heeft contacten met een Nigeriaanse boer.

Wereldhandel

De Afrikaanse landbouwsector zorgt voor 60 procent van de werkgelegenheid. Internationaal worden de import- en exportregels strenger. De agrarische sector in Afrika moet daarom snel veranderen om mee te blijven doen in de wereldhandel. 'Het succes van internet moeten we gebruiken om Afrikaanse producten te promoten en zo rijkdom te bevorderen', zegt Davies.

 

www.tradenet.biz

Reacties