Een handvol vragen aan Karin Muller

17-12-2008
Door: Karin Wesselink
Bron: IS Online
Karin Muller

De champagnekurken knalden op kantoor toen op 1 oktober bekend werd dat Music Mayday voor de komende twee jaar een miljoen subsidie krijgt van Buitenlandse Zaken voor hun traject Young Creative Africa. Toch leunt directeur Karin Muller niet achterover. Zij denkt al aan de vólgende subsidieaanvraag.

 

Gefeliciteerd! Nu het geld binnen is, kun je zeker op je lauweren rusten?
“Nou: we moeten als kleine organisatie alle zeilen bijzetten om het allemaal waar te maken. Omdat we nu in de tussenronde van de medefinancieringsubsidie gehonoreerd zijn, betekent dit dat we over een jaar alweer een nieuwe aanvraag moeten gaan doen. Dat is kort dag. Er komt een premie op samenwerken, maar het verkennen van interessante partijen kost ook tijd.”

Twee jaar geleden werd jullie subsidieaanvraag nog afgewezen. Waarom heb je nu alsnog wel geld gekregen van het ministerie?
“Het heeft bij ons nooit gelegen aan enthousiasme en ambities, want we zijn heel snel uitgegroeid tot een organisatie in vier Afrikaanse landen met het ene project na het andere om jong talent te ontwikkelen. We introduceerden een franchise concept waarbij de formule ‘Music Mayday’ door lokale initiatiefnemers geadopteerd kan worden. Achteraf gezien liep de capaciteitsopbouw bij de lokale organisaties die onze formule overnamen niet in de pas met de groei aan activiteiten. Daar had het ministerie destijds wel gelijk in. Dus daar focussen we nu op. We moeten nu laten zien dat we ook duurzaam iets kunnen betekenen voor jongeren daar. We hebben de lat hoog gelegd, en dat moet ook.”

Slaat Music Mayday met Young Creative Africa een nieuwe weg in?
“Het grootste verschil is dat we niet langer proberen zoveel mogelijk jongeren te bereiken, zoals we in het begin deden. Toen draaide het vooral om verspreiding van het gedachtegoed van Music Mayday: dat je moet geloven in je eigen talent. We organiseerden uitwisselingen en festivals en gaven workshops. Dat was allemaal heel leuk. Maar de jongeren die meededen aan die workshops hadden na afloop geen erkend certificaat. Daar gaan we nu aan werken. Want talent ontwikkelen is één ding, maar het zou leuk zijn als de 1250 jongeren die aan dit traject meedoen dankzij ons certificaat worden aangenomen bij een werkgever of vervolgopleiding.”

Komt er dan een Music Mayday-keurmerk?
“Zo’n certificaat wordt de slagroom op de taart: we willen de jongeren wat in handen geven waar ze mee kunnen zwaaien. Onze focus zal liggen op training in een drietal disciplines: muziek, film/video en nieuwe media. We merken soms wel wat scepsis over ons franchiseconcept. Er zijn mensen die denken dat het een McDonalds-concept is dat in alle landen wordt neergezet. Maar er is juist heel veel ruimte voor inspraak. We profileren ons als merk omdat dit dé troef is om jongeren te interesseren, zowel in Afrika als in Nederland.

Minister Koenders kondigde begin november aan dat het straks niet meer uitmaakt waar het hoofdkantoor van een hulpinstelling staat…
“Dat is voor ons veel minder een issue dan voor grote organisaties die het geld verdelen over hun partners. Ik zie onze club als een franchisenetwerk van gelijkwaardige organisaties die allemaal de naam Music Mayday dragen. Het enige verschil is de rolverdeling. Nu is het nog zo dat Music Mayday in Nederland de fondsen werft en Music Mayday’s in Afrika de projecten implementeren voor de doelgroep. Maar in theorie zou bijvoorbeeld Music Mayday Tanzania, zeker over twee jaar, in staat moeten zijn om die subsidie zelf aan te vragen. In de praktijk acht ik ze daar nu nog niet klaar voor. We zijn niet voor niks bezig die capaciteit bij te spijkeren. Ze hebben nog echt training nodig in administratie en management. Nu een miljoen op hun rekening storten, lijkt me niet verstandig.”

Reacties