Achtergrond

Drukke Ethiopiërs kiezen voor koffiebar

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De traditionele ceremonie van het koffie maken kan langer duren dan een uur en kost steeds meer Ethiopiërs te veel tijd. De economie is booming en men heeft het druk. Daarom kopen ze geroosterde koffiebonen of gaan ze naar het café voor hun favoriete drankje.

Bedrijven die koffie branden, zien hun inkomsten navenant stijgen. Voorbeelden zijn Kaldi’s Coffee en Tomoca coffee shop, allebei in hoofdstad Addis Abeba. Tomoca begon in 1953 als familiebedrijf en heeft nu een winst van 70 procent per jaar. Het bedrijf groeide uit tot één van de bekendste bedrijven in Addis Abeba en heeft nu vijf cafés, levert geroosterde bonen aan supermarkten en is gestart met overzeese handel.

Café Mokarar, een ander bedrijf in de hoofdstad, roostert bonen met een oude houtoven en dat is volgen eigenares Tigist Tegene het ‘geheim van hun populariteit’. Toch zijn Ethiopiërs niet ongevoelig voor een westerse stijl.  Zakenvrouw Tseday Asrat liet zich inspireren door Starbucks. Ze koos een groen-wit logo voor haar bedrijf Kaldi’s Coffee die inmiddels 22 drukbezochte vestigen heeft.

De Ethiopische overheid weerhield buitenlanders ervan om cafés te openen, maar de verwachting is dat de regel straks vervalt. De Ethiopische koffiebedrijven kunnen concurrentie verwachten. Geoff Watts, ondervoorzitter van Intelligentsia Coffee  in Chicago, denkt dat veel buitenlandse bedrijven naar Ethiopië zullen trekken.

De Ethiopiërs met succesvolle koffiebedrijven zeggen dat ze zich geen zorgen maken. Zo ook Eyerusalem Mesele die buiten een koffietent runt. “Klanten komen voor mijn vriendelijkheid en omdat ze graag traditionele koffie willen.”

Lees hier het hele artikel. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons