Dit kledinglabel vertelt wèl het hele verhaal

10-04-2015
Door: OneWorld Redactie
Bron: Takepart
Foto: Rethink Canada
Een kledinglabel vermeldt vaak niet meer dan enkele feiten. Daar brengt een Canadees kledingmerk nu verandering in. Met de campagne “the label doesn’t tell the whole story” wil het bedrijf de omstandigheden van de mensen achter het kledingstuk vertellen.
Van ’t web – 

De meeste mensen checken het kledinglabel alleen voor de maat maar als het aan het Canadese kledingmerk Fair Trade Network ligt, kunnen consumenten het label niet langer negeren. Het label, dat vijf keer langer is dan gebruikelijk, heeft een nieuwe functie: kopers informeren over de omstandigheden waarin werknemers hun kleding maken. Met behulp van deze campagne hoopt het kledingmerk consumenten bewuster te maken van de herkomst van de kleding die ze kopen, en uiteindelijk over te stappen op duurzaam geproduceerde kleding. 

Het label in het colbertje vertelt over de risico’s die werknemers in Bangladesh nog steeds lopen, een jaar na de ramp.  

100% katoen. Gemaakt in Bangladesh door Joya die op haar twaalfde van school ging om samen met haar twee broers haar moeder, die net weduwe geworden was, te helpen. Haar vader is overleden bij een brand in de katoenfabriek waar hij werkte. Zij werkt nu in het gebouw tegenover de verbrandde fabriek. Een constante herinnering aan het risico dat ze elke dag neemt. 

 

 

Het vest bevat een label dat de onethische werkomstandigheden in Sierra Leone onthult.

100% katoen. Gemaakt in Sierra Leone door Tejan. De eerste paar keren dat hij bloed hoestte, hield hij het verborgen voor zijn familie. Ze konden medische behandeling niet veroorloven en hij kon het risico niet lopen dat hij zijn baan verloor op de katoenplantage. Toen hij een beroerte kreeg, kon het niet langer verborgen blijven. De diagnose was pesticidevergiftiging. Door het gebrek aan beschermende kleding, kreeg hij leukemie toen hij 34 jaar was. Hij heeft twee dochters. Eén van hen gaat volgend jaar werken in de fabriek. 

 

De gele trui is gemaakt door de negen jaar oude Behnly, staat op het label. Daarna wordt omschreven hoe zijn werkdag eruit ziet.

100% katoen. Gemaakt in Cambodja door Behnly, negen jaar oud. Hij staat om 5 uur ’s ochtends op om naar de kledingfabriek te gaan, waar hij werkt. Het is donker als hij aankomt en donker als hij vertrekt. Hij kleedt zich luchtig omdat de tempratuur in de ruimte waar hij werkt 30 graden is. De stof in de ruimte vult zijn neus en mond. Hij verdient minder dan een dollar voor een dag die hij verstikkend doorbrengt. Een masker zou voor het bedrijf tien cent kosten. 




---
Meer weten over de manier waarop kleding gemaakt wordt? Houd OneWorld in de gaten, want deze maand is het bij ons de Maand van de Kleding. We informeren je over de kledingindustrie, en de invloed doe jij hebt om deze duurzamer te maken. Bekijk hier meer artikelen in ons dossier!

Reacties