Achtergrond

De apathie voorbij met goed nieuws

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Thomas Ravn-Pedersen is journalist en campagneleider van de Deense campagne Worlds Best News. OneWorld interviewt hem in aanloop naar de interactieve awardshow van IDLeaks, over stereotype versus gebalanceerde communicatie rondom ontwikkelingssamenwerking. 

'Straatsport zorgt voor wederzijds begrip tussen Syrische en Libanese jongen’. ‘Steeds grotere vraag naar duurzaam geteelde cacao’. ‘App redt levens van moeders in ontwikkelingslanden’. Zomaar een greep uit het goede nieuws dat de Denen de afgelopen maanden in de nationale krant Metro konden lezen. En dat de lezers dat waarderen, blijkt uit de vele mails en telefoontjes die het campagnekantoor Wolds Best News binnenkrijgt. 

Voorpagina Metro-bijlage 2014. World Best News in Metro

Campagneleider Ravn-Pedersen: “In 2010 begonnen we met een onderzoek onder de Deense bevolking, om te weten hoe de Denen aankeken tegen ontwikkelings-samenwerking. We merkten toen dat er een enorm gebrek aan kennis was, maar ook een sluimerende apathie vanwege al het negatieve nieuws rondom ontwikkelings-hulp en ontwikkelingslanden. Men las niks over vooruitgang, dus men geloofde dat er geen enkele vooruitgang geboekt was”.

Hij vervolgt: “Wij – een groep idealisten, campagnedieren, politici en bedrijven – vonden dat dat anders moest. Met steun van de overheid, bedrijfsleven en vele vrijwilligers hebben we in 2011 de World Best News-campagne opgezet, als een soort tegenkracht tegen de apathie. Ik ben zelf journalist en ik voelde me ook medeverantwoordelijk voor dat beeld. Ook heb ik altijd geleerd dat nieuws, naast allerlei andere criteria, je moet verrassen. En toen dacht ik: goed nieuws is dus verrassend. Vanuit dat uitgangspunt hebben we dagblad Metro bereid gevonden om jaarlijks een week lang verhalen over vooruitgang te plaatsen. Op dit moment werken we samen met meer dan 200 ngo’s en bedrijven om deze verhalen te vertellen”.

Unieke samenwerking
Een ander belangrijk principe van de campagne is, dat alle partijen kunnen aansluiten. Als ze bereid zijn om niet hun eigen logo en organisatie voorop te stellen, maar juist het resultaat, dan kunnen ze meedoen. “De campagne gaat puur over de boodschap, niet over onszelf op de borst kloppen of om sponsoring binnen te halen”, aldus de Ravn-Pedersen, die als woordvoerder niet verbonden is aan een instantie. Uit evaluatieonderzoek blijkt, dat de Denen dit waarderen: eindelijk een campagne waar geen donatie wordt gevraagd maar waar de burger juist een positief geluid ontvangt.

RESULTATEN CAMPAGNE WORLDS BEST NEWSDenen raakten meer betrokken bij ontwikkelingssamenwerking, blijkt uit onderzoek. Van de vier segmenten ‘gewonnen’, ‘gemotiveerd’, ‘mogelijk betrokken’ en ‘verloren’ daalde het aandeel ‘verloren’ (‘tabte’) spectaculair, van 45% naar 9% in drie jaar tijd. Het aandeel van de andere drie segmenten steeg, met de grootste stijging bij de ‘mogelijk betrokken’ (‘mulige’).
 

 

[[{“fid”:”37861″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”RESULTATEN CAMPAGNE WORLDS BEST NEWS”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”RESULTATEN CAMPAGNE WORLDS BEST NEWS”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”RESULTATEN CAMPAGNE WORLDS BEST NEWS”,”title”:”RESULTATEN CAMPAGNE WORLDS BEST NEWS”,”style”:”height:274px; width:336px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Media als ‘vierde macht’
Volgens Ravn-Pedersen werd in 2011 de kiem gelegd voor verandering: “Toevallig – of juist niet – schreef Ulrik Haagerup, chef van de Deense omroep waar ik toen ook nog werkte een column over dat wij – de media – onszelf moesten zien als “vierde macht”, naast de overheid, het parlement en de rechtspraak. Hij vond dat de media hun macht op een constructieve wijze moesten inzetten, dus dat we zelf kunnen bijdragen aan het bouwen aan een betere wereld. Op de internationale klimaatconferentie in 2012 werd deze aanpak  door andere aanwezige media als NY Times en The Guardian omarmd als een manifest voor verandering”. 

Trend in Denemarken
“Voor ons campagneteam kwam dit dus op een goed moment. Er werd in de media over gesproken en gediscussieerd. De laatste twee jaar zie ik dat constructive journalism echt een trend is; op twee van de drie opleidingen journalistiek in Denemarken is het een vak en ook onder journalisten zelf zie ik een verandering”. Als voorbeeld noemt Ravn-Pedersen de Deense journaliste en mede-grondlegger van de Danish Society for Constructive News: Cathrine Gyldensted, wiens journalistieke leven volledig veranderde toen ze in de VS onderzoek deed naar daklozen. Ze merkte dat daklozen absoluut niet als zielig of slachtoffer gezien wilden worden. Dat zou de lezers’ beeld over hen slechts bevestigen. De daklozen wilden dat Gyldensted hen krachtig neerzette en ook de positieve kanten aan hun leven belichtte. Gyldensted liet haar kritisch-negatieve houding los en ontwikkelde de filosofie van constructive journalism.

DEENSE DEFINITIE CONTRUCTIEVE JOURNALISTIEKLos van het onderwerp of genre wordt constructieve journalistiek gekarakteriseerd door:

  • Het kijken naar oplossingen
  • Kritisch zijn maar niet negatief
  • Het beschrijven van de omgeving/context van het individu in een organisatie of in de samenleving
  • Een relatie aangaan met lezers, luisteraars en kijkers en ze meekrijgen in engagement

Kritische tegenstanders
“Veel studenten zien Worlds Best News als een voorbeeld van hoe je ook journalistiek kunt bedrijven en komen langs om meer te horen. Andere landen in Europa willen deze werkwijze overnemen", aldus Ravn-Pederse. Maar tegelijk blijven er ook tegenstanders bestaan. "Simpelweg omdat ze vinden dat je over sommige onderwerpen als bijvoorbeeld corruptie niet op een positieve en oplossingsgerichte manier kunt schrijven. Terwijl juist over zoiets als corruptie veel mythes bestaan. Zowel bij het publiek als bij journalisten."

Door mythes te ontkrachten, laten we vooruitgang zien

Ravn-Pederse is daarom een social mediacampagne begonnen onder de naam #mondaymyths, waarin hij met zijn team het gesprek wil aangaan over uitdagende onderwerpen als corruptie. "De helft van de Denen denkt dat het merendeel van het ontwikkelingsgeld in verkeerde handen valt. In werkelijkheid is dat maar een klein percentage. Door dit soort mythes te ontkrachten, laten we vooruitgang zien. De social mediacampagne is gekoppeld aan langere achtergrondartikelen met geloofwaardige bronnen en statistische gegevens die de mythes ontkrachten. Zo kun je het dus constructief aanpakken."

De IDleaks awards vinden plaats op maandagavond 29 juni om 20.00 uur in Pakhuis de Zwijger. De show is voor iedereen toegankelijk en gratis. Aanmelden kan via deze link

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons