Achtergrond

Beroemde Filipijnse driewieler gaat elektrisch

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De Filipijnen willen honderdduizend van de bekende “trikes”, kleine taxi’s op drie wielen, vervangen door elektronische varianten. Dat moet de luchtkwaliteit en het klimaat ten goede komen.

De driewiel-taxi’s zijn een van de meest gebruikte vormen van transport voor korte afstanden op de Filipijnen. Maar ze zijn tegelijk verantwoordelijk voor meer dan tweederde van de luchtvervuiling uit transport. Volgens de Aziatische Ontwikkelingsbank rijden in Manila alleen al 200.000 van de taxi’s rond, en in het hele land zelfs 3,5 miljoen. De luchtvervuiling door de driewielers kost de Filipijnse economie naar schatting 113 miljoen euro per jaar.

E-trikes
De overheid wil daarom honderdduizend van de taxi’s vervangen door ‘e-trikes’, de elektrische variant van de driewielers. Het land krijgt daarvoor 300 miljoen dollar (227 miljoen euro) steun van de Aziatische ontwikkelingsbank en doet daar zelf 99 miljoen dollar bij (75 miljoen euro). Geschat wordt dat de elektrische taxi’s een kwart miljoen ton CO2 per jaar kunnen uitsparen. Maar Manila denkt ook aan de economische voordelen: elke twintigduizend e-trikes sparen het land zo’n 100.000 liter aan buitenlandse olie uit.

Tot slot zouden ook de nieuwe eigenaren er wel bij moeten varen. De overheid biedt de voertuigen aan via een leasingmodel. Uit eerste tests bleek dat de gebruikers hun inkomen verdubbelden met de nieuwe voertuigen.

Milieuactivisten zijn blij met het plan, maar waarschuwen ook voor verborgen nadelen. Als de elektriciteit voor de trikes afkomstig is van vervuilende bronnen zoals steenkoolcentrales, is er voor het milieu en het klimaat netto geen groot voordeel, zeggen ze.

Foto: (cc)

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons