Al Jazeera uit de gratie in Egypte

15-07-2013
Door: OneWorld Redactie
Bron: Al Bawaba

Al Jazeera is in Egypte in een paar maanden tijd tot de minst populaire nieuwszender geworden. Twee jaar geleden speelde het tv-station een belangrijke rol bij het verslaan van de eerste revolutie in Egypte. Al Bawaba, een internetkrant uit het Midden-Oosten, meldt echter dat de zender nu selectief positief nieuws uitzendt over de Moslimbroeders van Morsi en negatief nieuws over zijn tegenstanders.

De Qatarese nieuwszender werd zó populair in Egypte dat de demonstranten op het Tahrirplein de naam van Al Jazeera scandeerden. Toen Morsi in november 2012 een omstreden wet doorvoerde, zond Al Jazeera echter opvallend andere informatie uit dan de overige nieuwszenders. Een anonieme medewerker van Al Jazeera Egypt zegt tegen Al Bawaba dat de zender een politiek instrument is geworden. De informatievoorziening wordt beheerst door de emir van Qatar, die de Moslimbroeders steunt. Op dit moment zou Al Jazeera vooral pro-islamistische informatie uitzenden, en berichten over en van tegenstanders blokkeren. Steeds meer Egyptische journalisten nemen ontslag, omdat ze zeggen hun werk niet te kunnen doen. Al Jazeera zou tot een propagandazender van de Moslimbroeders zijn geworden en is daarmee nu de minst populaire zender van Egypte.

Lees meer op: Al Bawaba

Reacties