Achtergrond

AH’s eigenwijze aanpak

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De Britse supermarktketen Tesco ontdekte dat 68 procent van de voorgesneden zakjes sla,  50 procent van het brood en 40 procent van de appels wordt weggegooid. Deze cijfers betreffen al het voedsel dat van de boer, via de verwerker en retail bij de consument terecht komt. De percentages gelden waarschijnlijk ook voor supermarkten buiten Engeland.

“Hoe meer er gekocht wordt, des te meer wordt er weggegooid”, meent Tesco op de website MO.be. De supermarktketen stopt daarom met stuntaanbiedingen rond groente en fruit. ‘Tweede zakje sla voor de halve prijs’ zul je daarom niet terugvinden in Tesco’s supermarkten. De supermarktketen wil groente en fruit minder overvloedig aanbieden, zodat klanten niet meer voedsel kopen dan wat ze opeten.

Sinds 2007 vermeldt Tesco op haar producten de CO2-uitstoot, die vrijkomt tijdens de productie, het transport en de consumptie. Volgens DeBetereWereld.nl zorgt de supermarktketen er verder voor dat minder dan 1 procent van de producten in de winkel per vliegtuig vervoerd worden. Tesco zou daarnaast het energieverbruik van vries-en koelkasten terugdringen, al is onbekend hoe de supermarktketen dit waarmaakt.

Alles draait om de datum
In Nederlandse supermarkten wordt jaarlijks voor zo’n 350 tot 450 miljoen euro (verkoopprijs) verspild. Het gaat hierbij vooral om groente, fruit, brood en zuivel, meldde de Volkskrant in juni 2013.

Ahold (eigenaar van Albert Heijn) overweegt echter niet om te stoppen met aanbiedingen rond groente en fruit. “Groente en fruit vormen een belangrijk onderdeel van de dagelijkse boodschappen van de klant en dragen bij aan een gezond voedingspatroon”, zegt Ahold-persvoorlichter Anoesjka Aspeslagh. Ahold gaat de strijd met voedselverspilling aan door een speciaal bestelsysteem. “Dit zorgt ervoor dat alles wat wordt afgerekend aan de kassa automatisch wordt aangevuld in de supermarkt”, aldus Aspeslagh. Het systeem zou ook rekening houden met het weer en feestdagen, zodat er bijvoorbeeld genoeg ijsjes zijn in de zomer. Ahold zet daarnaast overgebleven voedsel (zoals groente, zuivel en vlees) om in groene stroom. Overgebleven brood gaat terug naar bakkerijen, waar het wordt verwerkt tot veevoer.

Toine Timmermans, wetenschapper en specialist duurzame voedselketens, vroeg Nederlandse supermarkten hoe zij met voedselverspilling omgaan. “Er zijn producten waarvan de houdbaarheidsdatum verloopt, die nog niet in de winkel, maar nog in de distributie centrale liggen. Het beleid van Albert Heijn is om deze producten aan de voedselbank te geven”, zegt Timmermans. “In de winkels worden organische producten waarvan de houdbaarheidsdatum verloopt (zoals bij groente, zuivel en vlees) verzameld en naar het bedrijf Orgaworld gebracht. Dit bedrijf vergist de producten, wat energie oplevert.” AH geeft haar klanten daarnaast 35 procent korting op producten waarvan de houdbaarheidsdatum de volgende dag verstrijkt.

Visueel perfect product
In Duitsland wordt jaarlijks 20 miljoen ton aan eten vernietigd, meldde Mo.be op Wereldvoedseldag. Een groot deel van dit voedsel betreft groente en fruit dat er minder appetijtelijk uitziet. Daarom verkopen de Duitse supermarktketens Rewe en Edeka nu ook kromme komkommers, gevorkte wortels en niet-ronde appels, die qua kwaliteit voldoen aan alle eisen.

Ahold-persvoorlichter Aspeslagh zegt over minder mooie producten: “Groente en fruit die echt niet geschikt zijn voor de verkoop worden verwerkt in bewerkte producten, zoals gesneden groentemixen. Voor wat er dan nog overblijft heeft de leverancier andere afnemers, zodat het afvalpercentage tot een minimum wordt beperkt.”

Voor zover Timmermans weet, heeft Ahold geen plannen om minder fraaie gevormde groente en fruit te verkopen in de AH. “Mocht er een duidelijke behoefte naar dergelijke producten ontstaan bij de consument, dan zal Ahold daar vast op inspelen”, aldus de wetenschapper en specialist duurzame voedselketens. “Ik zie het persoonlijk echter nog niet zo’n vaart lopen. De consument heeft toch liever de visueel perfecte producten.”

Foto: Flickr

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons