Achtergrond

Afrikanen bieden westerse jongeren hulp

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Het koloniale tijdperk is al lang verleden tijd, maar daarmee is ons superieure denken niet meteen uitgebannen. Afrika wordt geassocieerd met armoede en ontwikkelingshulp, omdat het vaak het enige beeld is wat media laten zien. De campagne Sponsor a Wealthy Child wil onze denkwereld op z’n kop zetten. Met een online game maakt de campagne ons bewust van westerse armoede en hoe we de hulp van Afrikanen nodig hebben. De Canadese bedenker Julien Boisvert legt het uit.

Waarom ben je deze campagne gestart?
“De belangrijkste reden is misschien wel dat ik wilde weten welke impact het heeft om geboren te worden in een materialistische maatschappij. Zelf ben ik 36 jaar dus ik ben onderdeel van de eerste generatie waarvoor materialisme vanzelfsprekend werd. In tegenstelling tot vorige generaties waar materialisme alleen voor de elite was. Dat zorgt voor verschillen. Kijk naar relationele contacten: veel westerse jongeren hebben geen connectie met hun buren of grootouders. Vaak hebben ze wel veel vrienden, maar daar maken ze vooral plezier mee. Dat is een groot verschil met vorige generaties die in ‘communities’ leefden die bij problemen altijd klaarstonden.”

Sponsor a Wealthy Child is een online game waarin families uit ontwikkelingslanden hulp bieden aan westerse jongeren. In de game zijn vijf fictieve karakters met relationele problemen. Zij vertellen over hun probleem en hoe hun sponsor hen daarbij helpt. Met deze campagne kun je zelf online meespelen. Je kunt sponsor worden als je geboren bent in Afrika, Azië of Zuid-Amerika. De wealthy child komt uit Noord-Amerika, Australië of Europa en is onder de 21 jaar. De sponsor kiest uit een ‘catalogus’ waarin de children staan, vervolgens kunnen zij een conversatie hebben die online te volgen is.

Denk je dat ‘sociale armoede’ in de westerse wereld problematisch is?
“Ja. Vaak zijn psychologische problemen zoals depressies en angsten een gevolg van sociale armoede. Voor de lancering van de campagne hebben we cijfers van deze problemen opgezocht. Daaruit blijkt dat 20 procent van de Canadese jongeren tussen de 15 en 18 jaar zelfmoordgedachten heeft. En het aantal Britse jongeren dat zichzelf snijdt is met 70 procent gestegen sinds 2012.”

Wil je dit probleem door de campagne oplossen?
“Ik denk niet dat dit online-platform geschikt is om deze problemen op te lossen maar ik ben natuurlijk blij als het kan helpen bij problemen die bezoekers ervaren. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik geen relationele armoede ervaar, want dat is juist voor mij ook heel herkenbaar.”

Wat is het doel van de campagne dan wel?
“Ik wil vooral westerse mensen bewust maken van zowel relationele armoede als de manier waarop wij naar de wereld kijken. We denken vaak dat Afrikanen zielig zijn en wij geld moeten geven. In materieel opzicht is dat gedeeltelijk waar, maar we kunnen ook van hen leren. Het is een feit dat Afrikanen beter zijn in het onderhouden van relaties.”

Is die bewering niet ook een stereotypering?
“Dat klopt. In werkelijkheid is het niet zo zwart-wit: zuiderlingen brengen niet voortdurend een bezoek aan hun grootouders en noorderlingen zijn ook niet allemaal cyber-afhankelijke en sociaal ontvreemde eenlingen. Maar omdat het een campagne is, gebruiken we karikaturen en tragisch-komische parodie om het publiek te bereiken.”

Waarom wil je dit bewustzijn bij het publiek creëren?
“Ik zet me in voor meer rechtvaardigheid en gelijkheid tussen landen. De eerste stap is om het beeld van de wereld te veranderen. Een voorbeeld daarvan is de kaart die wordt afgebeeld op onze website. We weten hoe de wereldkaart eruit ziet: de grote westerse landen boven. Dat is een erfenis uit het koloniale tijdperk want in de ruimte is geen ‘boven’ of ‘beneden’. Mensen moeten beseffen dat het Westen niet de top van de hiërarchie zoals ook de wereldkaart bevestigt. Daarnaast moeten we nadenken over de waarde die we hechten aan materiële spullen. Ik geloof dat er een link is tussen onze relationele armoede en de materiële armoede in Afrika. Als we meer investeren in relaties en minder waarde hechten aan materieel goed, zal er minder uitbuiting zijn.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons