In je ondergoed door Amsterdam

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Vorig jaar vond de eerste editie plaats en waren er zo'n zeventig schaars geklede deelnemers rennend door de Amsterdamse straten te bewonderen. Het leverde komische beelden op die in verschillende landelijke media verschenen. Toch is de achterliggende gedachte volgens Lawrence Cheuk, voorzitter van het organiserende JMA, niet per se grappig te noemen.

Waar is deze run voor bedoeld?
"We willen hiermee aandacht vragen voor de milieuproblematiek in de katoenindustrie. Bij de productie van katoenen T-shirts, jeans en boxershorts worden veel chemicaliën gebruikt en het waterverbruik ligt enorm hoog. Zo kost de productie van een T-shirt al gauw 2700 liter water en een boxershort 700 liter. En dat zijn zaken waar veel consumenten niet bij stilstaan, omdat je het simpelweg niet ziet in het eindproduct. Veel katoenproductie vindt ook nog eens plaats in gebieden waar water schaars is en waar weinig regen valt. Dat levert grote problemen op voor mens en milieu, zoals op de grens van Kazachstan en Oezbekistan bij het Aralmeer. Het is belangrijk dat consumenten zich daarvan bewust worden en met hun koopgedrag zeggen: dit willen we niet langer."  

organic cotton is sexy
Deze deelnemer laat zien hoe sexy biologisch katoen is. Foto: Jongeren Milieu Actief.

En wat draagt rennen in een onderbroek daaraan bij?
"We zochten met Jongeren Milieu Actief (JMA) een manier om onze doelgroep, jongeren tussen de 12 en 28 jaar, aan te spreken. Veel mensen in die leeftijdscategorie vinden kleding erg belangrijk. En ondergoed is iets wat vrijwel iedereen draagt, dus daar heeft iedereen wat mee. Om een serieuze boodschap op een positieve en ludieke manier te verspreiden bedachten we de Underwearrun. Alle deelnemers krijgen een boxershort van biologisch katoen, vrouwen uiteraard met een bovenstukje erbij. Onze slogan is dan ook:  'Organic cotton is sexy'. Letterlijk sexy met de run, maar het moet in het algemeen ook aantrekkelijk voelen om het te kopen."

Hoe voorkom je dat de boodschap ondersneeuwt?
"In de eerste plaats zijn we het hele jaar door al bezig om deze problematiek aan te kaarten. De run is daarbij een piekmoment, om de aandacht te vergroten. Hieromheen proberen we via media en social media dit evenement op de kaart te zetten en dan elke keer het katoenverhaal erbij te betrekken. Op de dag van de run is er ook van alles te doen. Bij de finish op het beursplein is er na afloop een feestje, waar naast muziek en drankjes ook ruimte is om informatie te krijgen. Maar het is wel zaak dat dit niet alleen een ludieke actie met een boodschap is, maar dat mensen zich ook echt hiervan bewust worden én ernaar gaan handelen. Dat laatste is de grootste uitdaging."

Biologisch 'rainfed' katoenBiologisch katoen wil zeggen dat het katoenplantje geen of alleen natuurlijke bestrijdingsmiddelen krijgt, zoals knoflook en geurstoffen die schadelijke insecten wegjagen. Bij het 'schoonmaken' van vervuild afvalwater bij niet-biologische teelt wordt vaak veel water gebruikt. 

JMA is een voorstander van ‘rainfed’ geteelde bio-katoen met GOTS keurmerk. Wanneer je katoen teelt in een vochtiger klimaat heb je minder irrigatiewater nodig. Zo valt tot een kwart te besparen ten opzichte van het wereldgemiddelde en tot 70 procent in vergelijking met landen als India. Dat heeft minder impact op de waterstand in een gebied, en daarmee ook minder effect op de natuur om de katoenplantages heen en de beschikbaarheid van zoet drinkwater voor de lokale bevolking.

Bron: Jongeren Milieu Actief.

Welke reacties hebben jullie na de vorige run gekregen? 
"Sowieso kregen we van deelnemers en het publiek langs de kant te horen dat ze het ontzettend leuk vonden en dat ze de achterliggende boodschap ook goed hadden begrepen. Bedrijven uit de kledingindustrie gaven ook aan dat ze het een goed initiatief vonden en dat ze 'gaan kijken' of ze iets aan de problematiek gaan doen. Dat is altijd maar afwachten. Maar de run is niet bedoeld om te demoniseren, het moet juist een positieve boodschap uitdragen. De nadruk moet liggen op de oplossingen. Biologisch katoen zou eigenlijk de standaard moeten zijn en niet bijzonder zoals het nu is. Als ik zelf kleding koop moet ik goed zoeken voor ik iets biologisch vind. Je moet de consument niet opzadelen met ingewikkelde zoektochten in de winkel. Maar de consument kan wel samen met organisaties als JMA direct of indirect druk uitoefenen waardoor de industrie verduurzaamt. Er is vooral winst te behalen bij fast fashion ketens als Zara, H&M en Primark."

Tot slot, wat zijn je verwachtingen voor dit jaar?
"Tot nu toe zitten we op hetzelfde aantal deelnemers als vorig jaar. We hebben op honderd gemikt, hopelijk melden zich de laatste dagen nog mensen aan. Het is midden op de dag en een aantal jongeren dat wilde meedoen moet dan helaas werken. Ik verwacht in ieder geval minstens zo'n spektakel als vorig jaar. We hebben de finish verlegd van de Dam naar het Beursplein om de boodschap beter te kunnen overbrengen. Het Beursplein is net iets kleiner, iets intiemer, dat heeft meer effect. Maar ik zie nu ook al dat mensen er op social media mee bezig zijn en dat is ook erg belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de boodschap, de Underwearrun is er om die te versterken."

[[{“fid”:”38014″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”title”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”style”:”height:72px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons