Groene meisjes willen ruilen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De Utrechtse Maartje Maas startte in 2009 kledingruilfeestjes met een belangrijke missie: met hergebruik van kleding waardevolle grondstoffen zoals water besparen (zie kader). Met haar feestjes maakt ze geruilde en duurzame kleding hip en krijgen jaarlijks meer dan duizend kledingstukken een nieuwe eigenaar.

Fast fashion en water = Sta Droog!In kleding zit veel water verwerkt, door met name de onduurzame katoenteelt en het verfproces. Zo 'kost' een katoenen T-shirt 2700 liter water en een spijkerbroek 8000. De productie vindt veelal plaats in landen waar zoet water schaars is, zoals India en China. Door het ontrekken van water uit de bodem en het gebruik van chemicaliën, zakt de waterstand en raakt grondwater vervuild. Lees hier meer over de watervoetafdruk. 23 augustus vond het spetterende Wet & Wild Water Fight plaats als start zijn van de Sta Droog! Challenge. Koop zelf een maand lang geen nieuwe kleding en draag bij aan waterbesparing in de kledingindustrie.

Van kleding ruilen een feestje maken, waar komt dat vandaan?
"Tijdens mijn studietijd woonde ik samen met vier andere meiden. Elkaars kleding lenen was eigenlijk een feestje om een feestje. Opeens sta je allemaal halfnaakt voor de spiegel elkaars kleren te passen. Lenen is handig om je kledingstijl even op te frissen. Toen ik daarna op mezelf ging wonen werd ik in de winter maar treurig van mijn garderobe. Ik miste het lenen van kleren. Toen las ik 'Green is the New Black' (een boek over mode en duurzaamheid, red.), waarin ook kledingruil werd genoemd. Ik heb daarna zo'n ruil georganiseerd met vriendinnen en oud-huisgenoten. Vervolgens is het idee uitgegroeid tot kleding ruilen waar je juist je ongeliefde kleding, zoals dat paar schoenen die eigenlijk nergens bij past, ruilt met meiden die je helemaal niet kent. Iedereen is blij. Je hebt je kledingkast opgeruimd en weer mooie outfits met een verhaal gescoord."

Moet ik dan de jurkjes en shirts die ik niet meer draag in een koffer doen en ergens naar toe rijden?
"Het gaat zo: je ruimt je kledingkast op, koopt een kaartje voor het evenement en neemt minimaal drie schone, draagbare kledingstukken mee. De vrijwilligers hangen ze aan de rekken, en dan kan iedereen losgaan. Maar je hangt de kleding wel weer terug, zodat iedereen keuze heeft uit alle stukken. Op een gegeven moment delen we veilingbordjes uit en hangt iedereen de kleding die ze mee naar huis willen nemen aan een leeg kledingrek. Deze kledingstukken verdelen we dan met een online bingo-systeem op een eerlijke manier."

bingo veiling little green dress

Deelnemers showen hun bordje tijdens de online bingo. Foto: Little Green Dress

"Wil maar één iemand het kledingstuk, dan krijgt diegene het gelijk. Zijn er tien geïnteresseerden, dan zet ik op de computer de online loting aan. Zo heeft iedereen die dat ene jurkje wilt evenveel kans. Na de veiling kun je nog naar de goodietafel waar je kunt kiezen uit duurzame producten als thee of verzorgingsproducten. Wanneer de bezoekers met hun nieuwe aanwinsten naar huis gaan, mogen de vrijwilligers uit de overgebleven kleding kiezen. Alles wat uiteindelijk overblijft gaat naar Stichting Sympany, waar kleding ook weer een nieuwe bestemming krijgt. Sommige items worden 'geupcycled'. Tijdens onze ruil in Haarlem bijvoorbeeld maakte Bellefleur Kramer van Belle ReDesign tijdens de ruil stoere keukenschorten van oude spijkerbroeken. Zo kun je allerlei ideeën opdoen om  je afgedankte spijkerbroek nieuwe leven in te blazen."

Waarom zijn jouw feestjes zo in trek?
"Voor de deelnemers is het echt een dagje uit. Veel van de vrouwen die komen zijn eigenlijk niet zo bezig met duurzaamheid. Maar via de goodietafel, en natuurlijk de kledingruil zelf, probeer ik ze hier meer van mee te geven. Het idee is om te inspireren zonder een belerend vingertje. Ik probeer ze te verleiden. Als je een gezellige middag hebt, dan vertel je dat door. Veel vrouwen komen terug, bijvoorbeeld met hun moeder of een vriendin. Er is zelfs iemand die al acht keer is geweest, omdat ze de ruilfeestjes zo leuk vindt. Dat is toch fantastisch?"

Ik probeer te verleiden. Kijk wat bij je past en wat je zelf kunt doen. Maar heb er vooral lol in

Leidt het ruilen uiteindelijk ook tot minder of duurzamer consumeren?
"De boodschap is dat je door kleding ruilen geld bespaart en dat je dan aan 'eerlijk' geproduceerde mode kunt uitgeven. Op de evenementen liggen kortingsbonnen voor duurzame modemerken die ik promoot via social media. MissGreen bijvoorbeeld, een Haarlemse ondernemer die duurzame mode maakt met een goed verhaal. People Tree (een van de eerste ecologische modemerken, red.) vind ik ook goed. Zij hebben het verhaal van Rana Plaza ramp ook goed verspreid. Ook ben ik fan van MudJeans. Zij hebben met hun lease a jeans en uitgebreide recycleprogramma ook een goed verhaal. Je hoeft niet per se in één keer donkergroen te worden. Kijk wat bij je past en wat je zelf kunt doen, maar heb er vooral lol in."

Wat is voor jou de grootste drijfveer achter het ruilen van kleding? 
"Als er elke drie weken een nieuwe collectie in de winkels ligt, we voor een paar euro onze kleding kopen en we het niet veel later bij het vuilnis zetten, dan maken we de aarde kapot en onszelf helemaal gek. Het gaat ten koste van onze creativiteit. Ik heb veel bewondering voor mensen met een eigen stijl, die zich door de trends laten inspireren en niet dicteren. Ik zie bij de kledingruilfeestjes dat mensen niet meer naar het merk, de maat of het prijskaartje kijken. Kleding ruilen geeft enorm veel energie.''

Als er elke drie weken een nieuwe collectie in de winkels ligt, we voor een paar euro kleding kopen en het niet veel later bij het vuilnis zetten, dan maken we de aarde kapot en onszelf helemaal gek

Maas wijst naar haar roze ballerina rok. "Deze rok heb ik van een kledingruilfeestje. Het maakt dat je een veel originelere kledingstijl krijgt. Wanneer ik kleding ruil en een tweedehands rok combineer met een nieuw shirtje van biologisch katoen, dan voel ik me veel toffer en creatiever, omdat er een goed verhaal achter zit."

Organiseer je eigen kledingruilOp de website van Little Green Dress vind je een stappenplan om je eigen kledingruil te organiseren. Deze drie tips helpen je alvast op weg.

 

  1. Ruim je kast op.
  2. Bedenk hoe je het ruilen wilt organiseren.
  3. Doneer de overgebleven kleding aan een relevantie stichting, zoals Stichting Sympany.

Wat wil je nog bereiken met Little Green Dress?
"Hoewel vintage en tweedehands sinds een aantal jaar enorm populair is, hoop ik dat het nog veel meer mainstream wordt. Er zijn nog steeds mensen die vinden dat tweedehands kleding een beetje armoedig en vies is, ik zou graag zien dat dat imago eraf gaat. Dat mensen ook nog veel meer met hun eigen vrienden en familie gaan ruilen. Laatst las ik ergens dat het tijd wordt dat keurmerken die laten zien wanneer iets níet duurzaam geproduceerd wordt. Precies, dacht ik. Eigenlijk is het heel raar dat je de goede producten labelt. Dat maakt duurzaamheid iets bijzonders, terwijl het juist iets heel gewoons moet zijn. Juist door onduurzame kleding te labelen, kan duurzaamheid de norm worden.''

Tot slot, kan OneWorld jou porren voor een maandje droog staan?
"Ik heb deze zaterdag al wel een date met een vriendin om naar de kringloopwinkel te gaan. Maar als dat geen probleem is, dan zeker!"

Wil jij de Sta Droog! maand feestelijk afsluiten? Ga dan naar de volgende Little Green Dress kledingruil, op 27 september in Rotterdam. Koop hier je kaartjes. [[{“fid”:”39443″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”title”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”style”:”width: 581px; height: 72px;”,”class”:”file-default media-element”}}]]

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons