Schoon drinkwater, zo uit de lucht!

08-04-2015
Door: OneWorld Redactie
Bron: Kickstarter.com
Foto: WarkaWater
Warka Water 3.2, een toren die water uit de lucht kan halen, moet Ethiopiërs op het platteland een betere toegang geven tot drinkwater. Door water uit mist en dauw op te vangen, kan de toren tot wel 100 liter drinkwater per dag verzamelen. Via de crowdfundingwebsite Kickstarter.com werd er 41.000 dollar opgehaald om het project te lanceren.
Van ’t web – 

In Ethiopië heeft een groot deel van de bevolking geen toegang tot schoon drinkwater. Vrouwen en kinderen zijn uren per dag onderweg naar waterbronnen, waarvan het water ook nog vaak vervuild is. Door Warka Watertorens op het Ethiopische platteland te verspreiden, krijgen plattelandsbewoners toegang tot schoon drinkwater in hun eigen dorp.

Hoe werkt het?
De Warka Watertoren vangt water op in een net van bio-plastic, dat middenin de toren hangt. De netconstructie zorgt ervoor dat het water van de lucht wordt gescheiden. Als er vochtige lucht door het net waait, blijft het water achter. Dat wordt vervolgens opgevangen in een waterbassin van 1000 liter. Door een stevige constructie van gewoven bamboe en henneptouwen die met metalen pinnen in de grond vastzitten, is de toren bestand tegen harde wind.

Arturo Vittori, de bedenker van de constructie, is architect en industrieel designer. Vittori hield bij het ontwerp rekening met de leefsituatie van de plattelandsbewoners. De toren heeft geen elektriciteit nodig en kan handmatig, zonder zwaar gereedschap in elkaar worden gezet door de dorpsbewoners zelf. Bovendien is de toren gemaakt van goedkope materialen, zoals bamboe. De prijs voor een watertoren komt zo neer op 1000 dollar.

Crowdfunding
Warka Water 3.2 is de vierde versie van de Warka Watertoren. Drie jaar lang heeft Arturo Vittori samen met een team van designers en bouwers onderzocht hoe de toren zo efficiënt mogelijk kon werken. Op 15 februari 2015 lanceerden Vuttori en zijn team een crowdfundingcampagne op Kickstarter.com om het project te financieren. Op 1 april eindigde de campagne met een bedrag van 41.257 dollar. 

Reacties