Nederlander onbewust eigen impact water

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

“De finale gisteravond zat vol energie” vertelt jurylid Nienke Schipper, journaliste bij dagblad Trouw. “Nederland worstelt al eeuwen met water; hier komt een nieuwe generatie met oplossingen van deze tijd. Echt geweldig om mee te maken!”

Nederlander onderschat eigen impact

Nederlanders denken bij de term waterschaarste vrijwel alleen aan hun directe waterverbruik, niet zozeer aan indirect verbruik. Ook weten ze maar weinig af van het hoge waterverbruik bij bijvoorbeeld de productie van kleding. Desgevraagd zien Nederlanders wel het belang van duurzaam omgaan met water. Zo vindt een meerderheid van de Nederlanders dat Nederlandse kledingmerken watervervuiling in productielanden moeten voorkomen. En dat de kledingindustrie verantwoordelijk moet worden gesteld bij schade aan de natuur als gevolg van kledingproductie. Slechts een kleine minderheid van de Nederlanders kiest zelf voor kleding van duurzame materialen of voor tweedehands kleding. Ook zien nog maar weinig Nederlanders een rol voor zichzelf weggelegd bij het regenbestendig maken van hun stad of bij meer (betaald) kraanwater in de horeca. Lees hier het onderzoek.

Zelf doen aanstekelijk eenvoudig

Jonge professionals bedachten in de OneWorld Water Battle campagnes om Nederlanders te laten zien hoe eenvoudig zij zelf positief kunnen bijdragen aan de vraagstukken: kraanwater, regenbestendige steden en de watervoetafdruk van kleding. De finale tussen teams (van cabaretier, bankier, sociaal ondernemer tot filmmaker, hydroloog en textielinzamelaar) leverde drie winnende publieksacties op die in 2015 worden uitgevoerd. Zo gaat Kraanvogel kraanwater op de menukaart zetten in horeca, laat Waterkan Amsterdammers regenwater opvangen met een hip tuinkruidenkratje op de fiets en verleidt Drogue fast fashion-shoppers om samen drie maanden droog te staan door geen kleren te kopen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons