Vrouwencondooms in kapsalons Kameroen

24-11-2011
Door: Belinda van Steijn
Bron: Wereldomroep
Kapsalon (c) Anne Mireille Nzouankeu

La Chance Beauté is de salon van kapper Ngono in Yaoundé, Kameroen. Je kunt er niet alleen terecht voor een nieuwe coupe. Bij binnenkomst zie je aan de affiches op de deuren dat hier ook het vrouwencondoom 'Protectiv' te koop is. Maar ondanks alle campagnes is het nog steeds geen concurrent van het mannencondoom.
 
Door verkoop in kiosken en kapsalons moet de bekendheid van vrouwencondooms in Kameroen en Nigeria groter worden. Kappers geven voorlichting en kunnen met de verkoop iets bijverdienen. Met dit pilotproject promoot de Nederlandse organisatie Universal Access to Female Condoms (UAFC) het gebruik van vrouwencondooms wereldwijd als middel tegen ongewenste zwangerschappen en het tegengaan van hiv en geslachtsziekten.

Hulporganisaties delen uit
Ruim vijftien jaar na de introductie van het vrouwencondoom nemen internationale hulporganisaties jaarlijks zo'n 20 miljoen goedgekeurde exemplaren af om ze vervolgens uit te delen in voornamelijk Afrikaanse landen. Daarnaast kopen de regeringen van India, Brazilië en Zuid-Afrika op grote schaal vrouwencondooms in om te verspreiden in eigen land. UAFC zet er ook nog twee miljoen af in Kameroen en Nigeria. De organisatie vindt dat het vrouwencondoom een veel grotere populariteit verdient.

Volgens medewerkster Nienke Blauw heeft het vrouwencondoom grote voordelen in vergelijking met het mannencondoom. Vrouwen krijgen vooral meer zeggenschap tijdens de seks. 'Een vrouw kan het condoom zelf indoen. Bij een mannencondoom ben je toch altijd afhankelijk van de man: doet die hem op het 'moment suprème' om? Een ander voordeel is dat je het al eerder kunt indoen. Je hoeft niet te wachten tot een man een erectie heeft en je hoeft de seks niet te onderbreken.'

Toch loopt het bij La Chance Beauté in Kameroen nog niet storm. Kapper Ngono vertelt dat ze iedere maand vijftig tot honderd condooms krijgt. 'Ik moet ze verkopen voor 100 Fcfa, 15 eurocent, maar de vrouwen kopen ze niet. Om de voorraden niet teveel te laten oplopen, geef ik ze weg.'

Libido
Klanten die het condoom gebruikten zijn vooral negatief. 'Het maakt teveel lawaai, net als het lopen op natte schoenen', klaagt Christelle Makondo. Edith Mbida nam ook de proef op de som. 'Ik moest het condoom steeds vasthouden met mijn handen. Ik zie dat als een groot probleem.' Ngo Bilong Annette vindt de condooms dodelijk voor haar libido. Zij en haar partner vonden de condooms te ruw en niet goed aanvoelen.

Maar er zijn ook andere geluiden. Ibrahim verkoopt de condooms in zijn winkel, maar volgens hem zijn vrouwen gewoon te verlegen om erom te vragen. 'Als we ze aanbieden, verkopen we ze wel', legt hij uit.

Jojo Ngui Omballa leidt een jongerenorganisatie in Douala. Bij de daar aangesloten kapsalons (69) lopen de condooms goed. 'Als het niet werkt in Yaoundé, moeten ze een andere aanpak proberen.'

Vooroordelen
Het vrouwencondoom moet ruim vijftien jaar na de introductie nog een plek op de markt veroveren. UAFC vecht tegen hardnekkige vooroordelen en cultuurverschillen, zegt Nienke Blauw. 'De eerste condooms kraakten, maar dat is niet meer zo. De prijs is nog te hoog en niet overal is men blij met meer zeggenschap voor de vrouw.'

In Latijns-Amerika zien streng-gelovigen het vrouwencondoom als middel om de seksuele vrijheid te vergroten. Daarom is het daar niet goed ontvangen. 'We staan niet te trappelen om mee te doen aan voorlichtingscampagnes', legt Gaby Solano Rojas van Cipac, een organisatie voor vrouwen- en homorechten in Costa Rica, uit.

Voorloper Brazilië
Brazilië loopt wereldwijd voorop bij de promotie van het vrouwencondoom. Simone Martiens is daar distributeur: 'We zijn in 2000 gestart met het gratis uitdelen aan hiv-patiënten, prostituees, drugsverslaafden en hun partners. In Brazilië is het nu breed geaccepteerd. We verspreiden er jaarlijks zo'n 20 miljoen.'

Om het vrouwencondoom ook in andere landen populair te maken, is het volgens Nienke Blauw belangrijk dat op korte termijn meer goedgekeurde soorten op de markt komen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. 'Hoe meer verschillende keuzen er zijn, des te groter is het gebruik van anticonceptie. Voeg je een middel toe, dan gaat daarmee de bescherming omhoog. Je verlaagt daarmee het aantal ongewenste zwangerschappen, abortussen en moedersterfte en het aantal infecties met soa's en hiv.'

Volgens Blauw is het belangrijk dat er meer concurrentie komt zodat de prijs van de condooms gaat dalen. Meer bekendheid doet ook de vraag stijgen. 'Dat merkt UAFC heel duidelijk in Nigeria en Kameroen.'

Meer soorten
Op dit moment is de merknaam FC 2 als enige goedgekeurd door de World Health Organization (WHO). Het wordt met een ring aan de vaginarand geklemd. Een andere ring houdt het condoom op zijn plaats in de baarmoedermond. Nienke Blauw verwacht dat volgend jaar meer soorten goedgekeurd worden. Vanuit India komen bijvoorbeeld de Reddy en de Cupid die met kussentjes op hun plaats gehouden worden. In het Chinese Shanghai wordt de Woman's Condom op grote schaal gemaakt. Dit condoom wordt als een soort minitampon ingebracht en klapt daarna uit. Er wordt ook nog gewerkt aan een roze versie met vanillegeur.

Reacties