Vrouw stelt zich kandidaat voor belangrijk moslimambt

28-04-2002
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS

Amal Abdel-Ghani (38), een advocate uit de omgeving van Caïro, wil in haar woonplaats 'Ussim ma'zoun' worden, de persoon die volgens het islamitisch recht paren huwt en echtscheidingen uitspreekt. Alle 7.800 ma'zouns in Egypte zijn mannen.

Abdel Ghani is zich ervan bewust dat ze geschiedenis schrijft. 'Het zou voor mij een grote eer zijn om de familietraditie te kunnen voortzetten,' zegt ze diplomatisch. De advocate en moeder van twee kinderen was tien jaar lang de assistente van haar vader en haar broer Hamdi, beide ma'zouns.

Ze kent de stiel door en door. De advocate heeft haar carrière zorgvuldig gepland. Ze studeerde in 1989 af aan de rechtsfaculteit in Cairo en specialiseerde zich daarna vier jaar in de shari'a, de islamitische wet.

Wettelijk is Abdel-Ghani's kandidatuur perfect in orde. Ze is een shari'a-specialiste, meerderjarig, gezond, woont in het district waar ze zich kandidaat stelt, haar beide ouders hebben de Egyptische nationaliteit. Ze heeft een blanco strafblad en de vereiste steun van minstens tien mannelijke collega's. Bovendien kan ze als advocate en ma'zoun- assistente meer ervaring voorleggen dan de meeste van haar 19 mannelijke tegenkandidaten.

Zelfs broer vindt het geen goed idee
Maar de kans dat Abdel-Ghani eind deze maand benoemd wordt, is nagenoeg nihil. Nog nooit heeft een vrouw zulk een belangrijke positie bekleed. De meeste ma'zouns zijn dan ook tegen haar kandidatuur gekant.

Zelfs haar broer vond het geen goed idee. 'Ma'zouns passen Gods wet toe. Vrouwen zijn daartoe volgens de koran niet gemachtigd. Vooral hier op het platteland zouden gelovigen het nooit pikken dat een vrouw in de moskee een huwelijksceremonie bekrachtigd,' zegt hij. Ussim is een plattelandsdistrict in de buurt van de stad Giza, op 30 kilometer van Caïro.

'Het is een baan met sociale en religieuze verantwoordelijkheid. Bij scheidingszaken bemiddelt de ma'zoun. Vrouwen zijn van nature te emotioneel voor zulke opdrachten. Een vrouw mag in een moskee niet luidop praten en plaatsnemen tussen de mannen. En ik denk niet dat ze tijdens haar menstruatie verzen uit de Koran mag reciteren. Dat alles maakt het erg moeilijk voor een vrouw om ma'zoun te zijn,' vindt Shafiq Ahmed, zelf drager van het eerbiedwaardige moslimambt.


Volgens Abdel-Ghani is er geen regel in de koran die zegt dat vrouwen het ambt niet mogen bekleden. Het boek zegt helemaal niets over ma'zouns om de simpele reden dat de functie nog niet bestond toen de profeet Mohammed leefde. 'De islamitische traditie evolueert en veel rechtsgeleerden zien helemaal geen bezwaar tegen een vrouwelijke ma'zoun,' zegt de kandidate.

Ahmed Shalabi, professor Islamitische Beschaving aan de universiteit van Caïro, ziet minder bezwaren. Het is algemeen bekend, zegt hij, dat ten tijde van de Profeet vrouwen in het openbaar toespraken hielden en actief deelnamen aan het sociale en politieke leven.


Parlementslid Fawziya Abdel-Sattar gelooft dat er vroeg of laat toch vrouwelijke ma'zouns zullen komen in Egypte. 'Vrouwelijke advocaten oefenen op andere maatschappelijke terreinen reeds belangrijke functies uit. Er is geen reden om aan te nemen dat het ambt van ma'zoun niet zal volgen.'


De ma'zouns hebben de laatste jaren aan prestige gewonnen in Egypte. Niet omwille van de 500.000 huwelijken en ruim 100.000 scheidingen die zij elk jaar bekrachtigen. Maar wel omdat een aantal lid werd van het parlement. Eén ma'zoun werd zelfs minister. Ook socio-economisch stegen ze op de maatschappelijke ladder. Ma'zouns rijden vaak in moderne wagens rond en gebruiken gsm's om altijd bereikbaar te zijn.

Reacties