Voedselgiganten stappen over op milieuvriendelijke koeling

25-06-2004
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

De beloften van de drie marktleiders op het gebied van voedsel en frisdranken komen nadat Greenpeace vier jaar geleden er bij deze bedrijven op aandrong zich in te zetten voor een HFC-vrije toekomst. In een reactie op een harde consumentencampagne van Greenpeace besloot Coca Cola destijds snel tot afschaffing van HFC’s vóór de Olympische Spelen in Athene in 2004.

Op een gezamenlijke conferentie in Brussel deden de bedrijven deze week een aantal beloften: Vanaf 2005 zal Unilever-Icecream alleen HFC-vrije ijsvitrines leveren. Nu zijn er al zo’n 14.000 exemplaren vervangen. Coca Cola zal miljoenen drankautomaten over de hele wereld ombouwen tot koelers zonder HFC’s. McDonald’s zal aanpassingen aanbrengen in 30.000 restaurants. Behalve het veranderen van elf typen koelkasten, zullen ook airconditioning, inloopvriezers en salade- en drankkoelers worden omgebouwd.

HFC’s niet noodzakelijk

Nadat in de jaren tachtig ontdekt werd dat CFK’s mede verantwoordelijk waren voor het gat in de ozonlaag, werd door de industrie massaal overgestapt op HFC’s. CFK’s werden onder meer gebruikt in koelkasten en spuitbussen. Al snel bleek echter dat HFC’s weliswaar niet schadelijk waren voor de ozonlaag, maar wel bijdroegen aan het broeikaseffect.

Volgens Greenpeace had zij al in 1993 bewezen dat HFC’s niet noodzakelijk waren om te koelen. Samen met het Duitse bedrijf FORON ontwikkelde de milieuorganisatie Greenfreeze, een koelsysteem dat gebaseerd is op natuurlijke gassen. Volgens Greenpeace was dit de eerste CFK- en HFC-vrije koelkast ter wereld. Momenteel is het de meest gebruikte technologie voor huishoudelijke koelkasten in Europa, Japan, India en China. Alleen in de Verenigde Staten houdt men vast aan HFC-koeling.

Regeringen

Greenpeace juicht de toezeggingen van Unilever, Coca Cola en McDonald’s toe. Maar de actie van deze bedrijven is volgens de milieu-organisatie slechts de helft van het plaatje: ‘Voor een complete oplossing moeten regeringen ook wat doen. Politici kunnen niet achterover leunen en wachten tot de markt over de brug komt, want dat gebeurt niet,’ aldus directeur Leipold van Greenpeace International.

De Amerikaanse industrie pleit juist voor meer gebruik van HFC’s, onder meer in de airconditioning van auto’s. Maar als grote bedrijven als McDonald’s, Unilever en Coca Cola zonder HFC kunnen, is er geen enkele reden waarom concurrenten en andere bedrijven hun voorbeeld niet zouden kunnen volgen, aldus Greenpeace.

Greenpeace blijft voorzichtig. Leipold: ‘Drie bedrijven zijn niet genoeg om de klimaatverandering te voorkomen. Bij het te verwachten gebruik zullen HFC’s in 2050 net zoveel bijdragen tot de opwarming van de aarde als alle auto’s op de wereld van dit moment.

color=red>

Paul Metz schrijft:
Dit verslag betreft welkome presentaties van Coca Cola, McDonald's en Unilever over hun omschakeling naar schone koeltechnieken. Dit wordt door Greenpeace toegejuichd. Ook vindt Greenpeace dat regeringen een rol hebben, die echter in dit verslag niet wordt beschreven.
Dat betreft natuurlijk het stellen van eisen aan koelkast- en airco-systemen voor huishoudens en autos. Zonder voorschriften vindt daar geen innovatie plaats of erg langzaam.
Dus staatssecretaris Pieter van Geel heeft een belangrijke rol als EU-voorzitter vanaf volgende week.

Greenpeace over de afschaffing van HFC's

Reacties