Vliegen wordt zuiniger én duurder

21-12-2006
Door: Matthijs Nieuwenhuis
Bron: Wereldomroep

Als gevolg van de nieuwe voorstellen kunnen maatschappijen die zuinig vliegen de zogenoemde emissierechten overhouden. Die mogen ze dan verkopen. Vervuilende maatschappijen moeten extra rechten juist bijkopen.

De luchtvaartmaatschappijen gaan meedoen aan het al bestaande systeem van emissiehandel. Iedere maatschappij krijgt rechten om een maximale hoeveelheid vervuilende stoffen uit te stoten, die wordt gebaseerd op de gemiddelde uitstoot van de afgelopen twee jaar. De eerste rechten zullen voor het overgrote deel gratis worden verstrekt.

Geld verdienen

De Nederlandse maatschappij KLM denkt niet veel zuiniger te kunnen vliegen, zegt woordvoerder Bart Koster: 'Voor KLM is dat bijna niet mogelijk, omdat wij al jaren investeren in nieuwe vliegtuigen met de schoonste motoren. We proberen zo efficiënt mogelijk aan en af te vliegen, maar het kan altijd beter, dus we blijven daarin investeren.'
KLM kan dus veel geld verdienen aan het systeem. De maatschappij vliegt zuinig, maar krijgt wel emissierechten, die ze dus kan doorverkopen. Zo wordt het ook economisch interessant om zuinig te vliegen, denkt de Europese Commissie.

Het werd tijd dat de luchtvaartsector aangepakt werd, vindt de Nederlandse staatssecretaris voor milieu Van Geel. De sector hoeft geen belasting op brandstof te betalen en ook geen BTW. Staatssecretaris Van Geel: 'We constateren dat het aandeel dat de vliegsector heeft in het produceren van broeikasgassen snel stijgt tot 10 en misschien straks wel tot 25 procent, dus er moest wat aan gebeuren.'

Ticketprijzen

De kosten voor de emissierechten komen uiteindelijk op rekening van de reiziger. De vervuiler betaalt, zo redeneert de Europese Unie. Iemand die op en neer vliegt van Londen naar New York veroorzaakt evenveel uitstoot als een gemiddelde Europeaan in een jaar doet met het verwarmen van zijn huis. De prijzen van een ticket voor een vlucht binnen de Europese Unie zullen stijgen met zo'n twee tot negen euro, verwacht de Europese Commissie. De ticketprijzen voor internationale vluchten zullen meer stijgen. Een retourvlucht van Londen naar New York zal maximaal veertig euro duurder worden. 

De maatregelen zijn bedoeld om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Europa wil de uitstoot van schadelijke gassen verder beperken. De Europese Commissie verwacht dat vanaf het jaar 2020 het nieuwe systeem volop werkt. Dan zal de luchtvaartsector jaarlijks 46 procent minder CO2 uitstoten, is de verwachting. Milieudefensie noemt het voorstel een fopspeen en denkt niet dat er veel milieuwinst zal worden geboekt. De milieuorganisatie ziet meer in accijns op kerosine.

Ingangsdatum

Het systeem gaat in het jaar 2012 van start voor alle vluchten van en naar Europa. Ook maatschappijen buiten de EU zullen dus mee moeten betalen. Dat is cruciaal, zegt verantwoordelijk Europees Commissaris Dimas. "De Verenigde Staten moeten ook gaan meebetalen. Zij zijn de grootste vervuilers ter wereld wat betreft de uitstoot van CO2, zij nemen zo'n 22 procent van de wereldwijde uitstoot voor hun rekening, voor de EU is dat 14 procent en voor China wordt dat nu ook 14 procent."
Voor vluchten binnen de Europese Unie gelden de nieuwe regels al een jaar eerder, in 2011 dus.


Dit artikel is met toestemming overgenomen van de Wereldomroep

Reacties