Veel sterrensteun voor armoedecampagne

10-06-2005
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS/OneWorld

Nog nooit hebben beroemdheden zo massaal de deuren plat gelopen van de wereldleiders. U2-zanger Bono ging donderdag op visite bij de leiders van de Europese Unie. Hij vroeg er de EU-lidstaten om de schuld van de ontwikkelingslanden te verlichten en hun budgetten voor ontwikkelingshulp te verdubbelen. Bono wil ook dat de armste landen toegang krijgen tot de Europese markt. Honger, armoede en aids zijn een 'oorlog die te winnen is', zei Bono, geen 'wijdogige, mistige Ierse nonsens'.

 

Vorige week stuurden aartsbisschop Desmond Tutu, model Claudia Schiffer en de acteurs George Clooney en Brad Pitt een brief naar de leiders van de G8 om hen aan te zetten tot daadkracht op de ontmoeting van de ministers van Financiën van de G8 op 11 juni.

 

Het mediacircus dat de supersterren overal volgt zal ook de wereldleiders als Bush, Koizumi, Blair en Schröder niet ontgaan. Voor een politicus is het een gedroomde PR-gelegenheid. Na afloop van het gesprek met Bono, gaf de voorzitter van de Europese Commissie Jose Manuel Barroso toe dat 'één praatje met de rockster meer krantenkolommen oplevert dan alle politieke vergaderingen samen.'

 

Sommige ontwikkelingsexperts waarschuwen voor de kater in de weken na de G8-top. Alleen kunnen alle Bono's en Madonna's van deze wereld geen doorbraak forceren, benadrukt Sven Grimm, een ontwikkelingsspecialist van het Overseas Development Institute (ODI).  'Beroemdheden kunnen een thema op de agenda zetten. Maar de aandacht van de media is erg vluchtig. Ontwikkeling is een lang en ingewikkeld proces waar veel bij komt kijken, ook na 2005. Wie snelle oplossingen verwacht, zal van een koude kermis thuiskomen.' Grimm voorspelt dat de aandacht van het grote publiek voor Afrika weer zal wegebben in 2006. 'In de tussentijd zullen de groten der aarde hopelijk een aantal hoognodige beslissingen nemen.'

 

Barbara Kwateng, de woordvoerder van het Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen (IVVV), één van de organisatoren van de wereldwijde armoedecampagne 'Global Call to Action against Poverty', gelooft wel dat de inzet van supersterren een verschil maakt op lange termijn. 'De interesse die ze wekken voor deze thema's zal blijven na 2005. Ik ben ervan overtuigd dat de impact van hun werk nog generaties meegaat.'

Reacties