Achtergrond

Fairtrade chocolade populairst

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Chocola is erg geliefd onder de 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens die minstens één keer per jaar fairtrade levensmiddelen kopen. Chocoladeproducten werden in 2013 door maar liefst 30% van deze huishoudens aangeschaft en is hiermee het meest verkochte fairtrade product. Ook fruit, thee en koffie doen het goed, zo blijkt uit het Nederlanders & fairtrade 2013 onderzoek van advies- en kenniscentrum NCDO.

Op dit moment besteden vooral 65-plussers en jongeren onder de 30 jaar relatief veel geld aan fairtrade producten. Het aantal Nederlandse huishoudens dat fairtrade producten aanschaffen (59% in 2013), lijkt te stabiliseren. De grootste sprong werd volgens het NCDO dan ook gemaakt tussen 2008 en 2009 en in de jaren die volgden nam de groei ieder jaar een beetje af.

Minder fairtrade fruit
Bij veel andere producten is een stilstand of zelfs kleine daling te zien ten opzicht van 2012. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van fairtrade fruit, dat ondanks een kleine daling nog steeds populair is onder fairtrade huishoudens. Dit kan te maken hebben met het feit dat sommige supermarktorganisaties bij het verkoop van bananen sinds 2013 zijn afgestapt van het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk. Maar ook de crisis en de aanwezigheid van goedkopere alternatieven door de prijzenoorlogen bij supermarkten zal hier hoogstwaarschijnlijk een rol bij spelen.

Het volledige rapport Nederlanders & fairtrade 2013 is te lezen op de NCDO-website.

Bron afbeelding: British Province of Carmelites

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons