Spaarlampen pas over een jaar goedkoper

30-08-2007
Door: Trouw
Bron: Trouw

De situatie doet denken aan die van de roetfilters op dieselmotoren. Nederland wilde ze zo snel mogelijk verplichten, en had daar vanuit milieuoogpunt prima argumenten voor. De stofdeeltjes uit dieselmotoren zijn namelijk een enorme bron van vervuiling. De AutoEuropese Commissie is eveneens gebrand op snelle en rigoureuze milieumaatregelen, en tòch verbood ze Nederland om de roetfilters eerder verplicht te stellen dan de andere lidstaten van de EU.

Compromissen onvermijdelijk
De reden is dat compromissen meestal onvermijdelijk zijn in de Europese Unie. In het geval van de autofabrikanten was de Brusselse boodschap dat ze niet ontkomen aan de plicht om roetfilters te installeren. Dat was winst, want straks moet iedereen die auto´s levert in de EU eraan geloven. Maar op korte termijn zou het voor de industrie zeer ongunstig uitpakken. De filters zouden de kostprijs van hun voertuigen opdrijven en daardoor de al benarde mondiale concurrentiepositie verslechteren. Daarom sprak eurocommissaris van industrie Günter Verheugen met het bedrijfsleven af dat roetfilters niet eerder dan eind dit jaar verplicht zullen zijn. Daardoor kan Nederland onmogelijk voor de troepen uit gaan lopen.

Botsende belangen
Een zelfde dilemma doet zich nu voor bij de spaarlampen, zij het dat het milieu in dit compromis eigenlijk slechts een bijrol vervult. Hier botste het belang van eurocommissaris van handel Peter Mandelson, die vorig jaar oktober al van de heffingen af wilde, met dat van Verheugen, die zich gevoelig toont voor de vrees van de Europese industrie voor economische schade en banenverlies. Hun compromis kwam precies in het midden uit. Mandelson wilde de heffingen vorig jaar afschaffen en Verheugen pas over twee jaar; nu gebeurt dat dus over één jaar.

Lees meer bij Trouw

Reacties