SNV versterkt digitale achterstand

01-09-2005
Door: Tekst: Nico Roskam, Maroua, Kameroen


SNV is een welkome klant voor veel lokale providers, die met vallen en opstaan kennis en ervaring opdoen in de ict. Maar juist dat vallen en opstaan blijkt voor SNV een probleem te zijn. Capaciteitsopbouw is okay voor de klanten van SNV, maar de leveranciers moeten aan de hoogst mogelijke eisen voldoen. Uit onvrede met het niveau van sommige lokale providers heeft SNV Den Haag besloten om op alle SNV-kantoren satellietverbindingen te installeren. De goede internetaanbieders lijden zo onder de slechte.

Het lijkt wel alsof er twee SNV-organisaties zijn. De ene organisatie zet zich in voor decentralisatie, SME's en verbeterde toegang tot informatiebronnen. Het andere SNV gaat hier lijnrecht tegen in. Het neemt een centrale beslissing over lokale diensten, prefereert internationals boven SME's en maakt SNV-kantoren tot informatie-enclaves in een informatieloze omgeving. En hoe zat het ook al weer met de 'digital divide', de achterstand van de Derde Wereld op het gebied van informatietechnologie? Moeten we die met alle middelen verkleinen, of moet het Westen zijn technologische voorsprong behouden en ontwikkelingsgelden in eigen zak steken?

SNV kan veel beter. Gebruik, als het enigszins mogelijk is, lokale internetproviders. Beoordeel ze plaatselijk en voer regelmatig toetsen uit. Het budget voor de satellietverbindingen kan worden gebruikt voor het vergroten van de bandbreedte van de providers naar de SNV-kantoren. Misschien zou het geld ook besteed kunnen worden aan het verbeteren van de technische en organisatorische kennis van de lokale internetaanbieders. Bijvoorbeeld door het subsidiëren van online opleidingen.

Laat SNV dit beleid stoppen voor het te laat is. Laten we gaan voor de win-win-win-situatie waarin lokale providers hun netwerken kunnen versterken, SNV de communicatiekosten verkleint en ontwikkelingswerkers zich ervan bewust blijven dat toegang tot informatie voor velen nog altijd niet vanzelfsprekend is.

Voor de goede orde: de schrijver van dit artikel is directeur van een lokaal internetbedrijfje in Maroua, Noord-Kameroen. SNV is een gewaardeerde klant en naar mijn bescheiden mening zijn wij een gewaardeerde provider - eentje die dus binnenkort moet lijden onder de slechte.



Reacties