'Rode kaarten' voor sponsors en organisators Euro2000

11-07-2000
Door: OneWorld Redactie
Bron: doris

Het betekende tevens het einde van de campagne 'Laat de leeuw niet in zijn hempie staan', die de FNV met onder meer de Schone Kleren Campagne en Novib voerde tijdens Euro2000.

In de sportartikelenindustrie komt kinderarbeid nog veelvuldig voor, worden werknemers nog steeds onderbetaald en zijn de arbeidsomstandigheden slecht.

Om hier wat aan te doen stelden de internationale vakbondskoepel IVVV en de Fifa vier jaar geleden al een een gedragscode op. Maar onder druk van de sportartikelenindustrie heeft de voetbalbond de code toen niet ondertekend. De industrie stelde een eigen code op, maar die gaat veel minder ver dan de oorspronkelijke code.

En zelfs deze 'minimale eisen', zoals Andriëtte Nommensen van de FNV ze noemt, worden niet nageleefd. 'Wij willen dat de Fifa de gedragscode van 1996 ondertekent. Verder willen we dat een onafhankelijke, externe organisatie toeziet op naleving van de code. Nu zie je dat elk bedrijf zijn eigen code hanteert met zijn eigen normen. Zo zegt Nike dat een externe organisatie zijn fabrieken controleert. Deze blijkt echter in dienst te zijn van Nike.'

Henny Beijer, die voor de Stichting Euro2000 de kaart in ontvangst nam, vond de campagne ‘sympathiek’. De stichting heeft op een persconferentie van het EK aandacht gevraagd voor de campagne. Ook was de Fifa-code opgenomen in de contracten met sponsors. Beijer denkt dat de stichting het ‘maximale’ heeft gedaan om de zaak onder de aandacht te brengen. ‘Nu hebben we de positie niet meer om dat te doen. Simpelweg omdat we binnenkort worden opgedoekt’.

Zie ook: 'Deel euroballen door kinderhanden gemaakt'

Reacties