Rijke Nederlanders krijgen gratis koffie van arme boeren

25-09-2001
Door: OneWorld Redactie
Bron: onzeWereld

De boosheid van de koffieboeren rechtvaardigde wellicht een blokkade van de A2, maar Max Havelaar zag daar toch vanaf om sympathie van de consument voor het lot van de boeren iet bij voorbaat te verspelen. Het werd dus licht ironische en meer poldermodel-achtige actie, waarbij rijke Nederlanders gratis koffie kregen van arme boeren uit ontwikkelingslanden.

De laatste drie jaar daalde de prijs voor ruwe koffie met de helft. ‘Boeren zijn nu gedwongen hun koffie te verkopen ver onder de productieprijs. Als ze toch ver onder kostprijs moeten produceren, kunnen ze voor hun gevoel de koffie net zo goed weggeven,’ aldus Max Havelaar. De organisatie betaalt koffieboeren een prijs waarmee ze wél kunnen overleven.

Rita Oppenhuizen van Max Havelaar Nederland: ‘Voor miljoenen kleine koffieboeren zijn de huidige wereldmarktprijzen een regelrechte ramp. Zij hebben geen keus en oogsten hun koffie toch, omdat het hun enige bron van inkomsten is. Met het geld dat ze hiermee verdienen, kunnen ze hun gezin niet onderhouden.’

‘Op grote koffieplantages is ook geen werk meer en de werkloosheid in koffiegebieden is enorm gestegen,’ aldus Oppenhuizen.

Door waarnemers in Latijns-Amerika werd de laatste maanden al gewaarschuwd dat koffieboeren noodgewdongen weer overschakelen naar de kweek van coca-planten. Daar wordt wel een goede prijs voor wordt betaald, gezien de grote vraag naar de illegale drug cocaïne.

Daarom kwamen John Kanjagaile uit Tanzania, Schwarz Agbur Etchu-Njang uit Kameroen, Jose Ramon Molina en Elias Samuel Zelaya uit Honduras naar Nederland om de consumenten in Nederland er op te wijzen dat zij hen wurgen door goedkope koffie te kopen in plaats van de de duurdere Max Havelaar-varianten. ‘De consumenten hebben uiteindelijk de sleutel in handen in dit soort problematieken,’ zegt Brechje Veerman, van de marketing-afdeling van Max Havelaar.

Namens ‘alle kleine koffieboeren ter wereld’ wezen de vier boeren er op dat bedrijven als Douwe Egberts ‘zeer goed in staat zijn een betere prijs te betalen’, omdat ondanks de extreem lage wereldmarktprijs, de consumentenprijzen niet zijn gedaald. ‘De koffie-industrie ontvangt steeds ruimere marges op zijn koffieverkoop.’

Max Havelaar wijst er op dat ‘verantwoord ondernemen ook betekent dat een bedrijf rekening houdt met zijn toeleveranciers en geen prijzen betaalt waardoor zij tot armoede gedwongen worden.’

Zie ook: Koffieboeren worden langzaam gewurgd’

Max Havelaar

Reacties