Klant kiest onverpakte bio-avocado

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

We kopen vaker biologisch groente en fruit als zij niet in een plastic verpakking zitten. Dit laat onderzoek van Wageningen UR zien.

Voor het onderzoek werden consumenten eerst in een virtuele supermarkt op pad gestuurd met een digitaal boodschappenlijstje. Het aantal klanten dat biologische producten kocht, steeg met 20 procent als die onverpakt werden aangeboden. De onderzoekers herhaalden dit online-experiment vervolgens in de praktijk. In Hoogvliet-supermarkten werden de biologische avocado’s uit hun plastic jasje gehaald. Na deze ingreep steeg zowel de absolute als relatieve verkoop van biologische avocado’s.

Het gebruik van plastic past niet bij het duurzame imago van een biologisch product

Vooral jongeren storen zich aan verpakking
Supermarktklanten vonden de avocado’s er zonder plastic veel aantrekkelijker bijliggen. Daarnaast blijkt dat vooral jongeren gevoelig zijn voor plastic verpakkingen om biologische producten, zo stelt onderzoeker Victor Immink. Zij vinden dat het gebruik van plastic niet past bij het duurzame imago van een biologisch product. Ouderen zijn hier ongevoeliger voor.

[[{“fid”:”35960″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Groente in plastic verpakt”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Groente in plastic verpakt”},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”artikel_halve_breedte file-file-styles-artikel-halve-breedte file-styles media-element styles”,”id”:”styles-4-0″},”link_text”:null}]]

Nadelen
Meer verkochte biologische producten, minder afval en minder kosten. Het lijkt logisch: alle plastic verpakkingen de deur uit!  Toch kleven er – ook vanuit duurzaamheidsoogpunt – nadelen aan onverpakte producten. Zo wordt het labellen van producten  lastiger. Hoe maak je zonder verpakking duidelijk uit welk land het product komt en welk keurmerk het heeft? Ook voor de houdbaarheid van verse producten is een verpakking beter. En dit is met het oog op voedselverspilling weer gunstiger. Mogelijk bieden duurzame en zogenaamd ‘slimme’ verpakkingen in de toekomst een oplossing voor deze dilemma’s. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons