OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Het is even na de middag als een licht elektronisch gezoem de paar oplettende toeschouwers op de Kanaaldijk in Purmerend erop attendeert dat de wereldkampioen zonnebootracen bij de finish arriveert. De Furia III, een futuristisch ogende boot die op draagvleugels bijna ongeloofwaardig vlot en geruisloos door de vaart glijdt, doorkruist de finishlijn en… verdwijnt in de verte. Door een communicatiemankement is piloot en ondernemer Gerard van der Schaar er niet van op de hoogte dat de wedstrijdleiding een extra lus uit het parcours heeft geschrapt. En dus vaart hij door. Maar hij heeft de duurrace van veertig kilometer reeds overtuigend gewonnen met een tijd van net iets meer dan anderhalf uur. Het team van de TU Delft, de enige andere deelnemer in de topklasse van de zonnebootraces, verschijnt pas een uur later bij de finish.

Populair

De klinkende overwinning gaat redelijk onopgemerkt voorbij. Dit is de top van de zonnebootracewereld, maar het publiek bestaat voor een groot deel uit bejaarden in rolstoelen die voor de gelegenheid naar buiten zijn gereden. Een eindje verder op de kade staan kinderen van een plaatselijke school bij een groot opblaaszwembad waarin ze zelfgebouwde speelgoedzonnebootjes, aangedreven door kleine zonnecellen, laten racen. Ze zijn zo gefocust op de uitkomst dat de binnenkomst van de Furia III ze volkomen ontgaat.

De zonneboot racesport is nog geen Formule 1, zullen we maar zeggen.

Zonnebootjes
Speelgoedzonnebootjes die kinderen voor het Solar Sport evenement maakten

“Zonnebootracen is misschien nog niet razend populair, maar het heeft wel de potentie dat te worden”, beweert de triomferende Van de Schaar als hij eenmaal op het droge staat. “Nederland domineert internationaal zowel in de zonnebootraces als in de zonne-autoraces. Maar in tegenstelling tot de zonne-autoraces, die ieder jaar helemaal in Australië 1 worden gehouden, zijn de belangrijkste zonnebootraces hier in Nederland. Deze race hier in Purmerend is nieuw en onbekend, maar in het verleden hebben we in Leeuwarden gefinisht ten overstaan van een publiek van honderden enthousiaste mensen.”

Over het verloop van de race zelf is Van der Schaar duidelijk: “Alles ging perfect. Eén keer kreeg ik klapte een van de draagvleugels waarop de boot vaart op iets hards . Een stuk hout ofzo, maar we liepen gelukkig geen schade op.” De Furia III bevestigt daarmee haar dominantie. Dat hij zoveel eerder binnenkwam dan het team van Delft, kan Van der Schaar wel duiden: “Wij doen dit nu exact tien jaar en we werken al sinds 2012 aan deze boot. Dit jaar hebben we de techniek compleet gerefit. Nieuwe zonnepanelen, onderliggende techniek, nieuwe vleugels. Plus: de TU heeft een beetje materiaalpech gehad, heb ik begrepen. In 2016 hadden wij daar last van, toen was het nek aan nek tussen ons en Delft. Nu hebben zij pech, en komen zij later binnen.’

Jongensboek

Hoewel met de lange-afstandsrace de belangrijkste buit al binnen was, hield het daar niet op voor het team van Van der Schaar. Uiteindelijk won ‘CLAFIS Victron Energy Solar Boat Team’ zelfs alle disciplines.

De wat ingewikkelde teamnaam verwijst voor een groot deel naar de sponsors, maar de drijvende kracht achter de ontwikkeling van de zonneboot is het Friese bedrijf MG Energy Systems van Van der Schaar en zijn zakenpartner Mark Scholten. De geschiedenis van het bedrijf leest als een jongensboek. Twee jongens die elkaar tegenkwamen op de MTS en samen verder studeerden aan de HTS in Leeuwarden, zien in 2006 de op zonne-energie aangedreven boot van de TU in Delft de ‘Elfstedentocht op zonne-energie’ winnen. “Dat inspireerde enorm. Die boot was geen suffe kano met een zonnepaneel, het was de toekomst. Wij wilden ook zoiets maken”, vertelt Van der Schaar. “Het jaar erop richtten wij met wat vrienden een stichting op teneinde de benodigde fondsen te kunnen werven.”

Zo gezegd, zo gedaan. In 2008 behaalden de twee techneuten en hun team de vierde plaats in de Elfstedentocht op zonne-energie met hun zelfgebouwde zonneraceboot. Die eerste Furia haalde een topsnelheid van 18 kilometer per uur. Sindsdien doen de heren jaarlijks zeer verdienstelijk mee aan zonnebootraces. In 2016 werd MG Energy Systems officieel wereldkampioen snelvaren op de zon met een gemiddelde van 49,1 kilometer per uur over een afstand van 1/8ste mijl.

Watersport in transitie

“Het racen is niet alleen erg leuk om te doen. Het is ook uitstekende marketing. We doen nauwelijks aan acquisitie, dat is niet nodig. Als je met de nieuwste technieken wereldtitels behaalt, dan bewijs je dat je echt wat kunt. Onze klanten zijn uiteenlopende scheepsbouwers. Onze producten zitten zowel in de nieuwe veerboot tussen Harlingen en Terschelling als op Italiaanse superjachten. En we zijn in gesprek met een grote speedbootbouwer over het ontwikkelen van een volledig elektrisch aangedreven lijn. Ze zijn op dit moment leidend in de high performance brandstofmotoren die voor hoge snelheden nodig zijn. Maar zij weten ook wel dat dit de toekomst is.”

Monaco-jacht
Ook in Monaco is jaarlijks een prestigieuze zonnebootrace. Beeld door: Quin Bisset / CLAFIS Victron Energy Solar Boat Team

“De komende tien jaar gaat de volledige watersportsector veranderen. Net zoals de elektrische auto op de weg de toekomst is, geldt dat ook voor boten op het water. We voeren net met een gemiddelde snelheid van ruim dertig kilometer per uur over een afstand van veertig kilometer. Tegelijkertijd zag ik op mijn instrumenten dat de accu op dat moment volloopt. Dat er energie bijkomt, in plaats van opraakt. En dat alles door de zon! Alsof een enorme magische hand je voortstuwt. Niemand kan om dit soort prestaties heen.”

  1. Van der Schaar doelt op de World Solar Challenge, een race van ruim 3.000 kilometer voor auto’s op zonne-energie ↩︎

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
bewl3-0749

Janno Lanjouw

Redacteur PowerSwitch

Na zijn studies Geschiedenis en Journalistiek en Nieuwe Media richtte Janno het Food Film Festival op. Daar raakte hij gespecialiseerd in …
Profielpagina