OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Haa, zomer! De bloemen bloeien, de duiven pikken frietjes van terrastafels, de schaapjes liggen puffend en zwetend in een hoek. En de mens? Die droomt van verre landen, avontuur en de afwezigheid van kantoorlinoleum en automaatkoffie. Grote kans dat in die pre-zomervakantie-dagdromen een camperbusje voorbij komt tuffen. Want wie wil dat nou niet: slapen  in de natuur in je eigen huisje op wielen, of juist in het centrum van een stad waar het goedkoopste vieze hostel al schreeuwend duur is.

Toch is het milieutechnisch gezien niet de beste droom die je kunt kopen. Zeker als je in het dagelijks leven geen auto (nodig) hebt, kan het voelen als een grote, niet erg duurzame stap. Maar die the-road-ahead-is-empty-kriebels kunnen zó sterk zijn dat je toch een camperbusje wilt. Waar kun je dan op letten in de aanschaf, om je camper zo niet-milieu-belastend mogelijk te maken?

Age matters, size matters

Wie op internet naar tweedehands camperbusjes zoekt, komt allerlei bouwjaren tegen, zoals een karakteristieke Volkswagen T4 uit 1992 of een bonkige Mercedes-bus uit 1985. Over het algemeen geldt: hoe ouder, hoe charmanter. En ook: hoe ouder, hoe goedkoper (tenzij je per se die klassieke Volkswagen T1 of T2 wilt hebben).

Camperbusje
De Volkswagen T2 en T1. Beeld door: Andrew Bone

Toch is het goed om kritisch naar het bouwjaar te kijken. Zo adviseert Milieu Centraal om geen auto te kopen van vóór 2005. Geen benzine-auto’s, en zéker geen diesels. Auto’s van na 2005 zijn over het algemeen minder vervuilend, omdat de Europese normen steeds strenger worden. Sinds 2010 is een roetfilter verplicht, waardoor dieselauto’s qua fijnstof dichter in de buurt komen van benzine-auto’s. Wel stoten diesels nog steeds meer stikstofoxiden uit.

En dat je zo’n oudje redt van de sloop, is dat dan niks waard voor het milieu? Dat gaat helaas niet op. Hoewel het veel grondstoffen en energie kost om een nieuwe auto te maken en een oude te slopen, zit bijna 90 procent van de totale milieubelasting bij diesel- en benzine-auto’s in het verbruik. De uitstoot tijdens het rijden is dus vervuilender dan het maak- of sloopproces.

Naast leeftijd doet ook de grootte ertoe: hoe groter en zwaarder de auto, hoe meer brandstof die over het algemeen verbruikt. Daarom is het goed om te bedenken hoeveel ruimte je nou echt nodig hebt.  Wil je echt een vast hoog dak, of mag het ook een uitklapdak zijn? Heb je die vier slaapplekken echt nodig, of kunnen er ook twee mensen in een apart tentje slapen?

Camperbusje
Het ideale formaatje camperbus voor het milieu: de Alibi Burow. Lekker klein. De Bassie-en-Adriaan-vibe krijg je er gratis bij. Beeld door: Alibi Burow

Benzine, diesel of elektrisch

Auto’s op benzine of diesel hebben sowieso een onzekere toekomst: de EU wil deze auto’s vanaf 2050 bannen uit de Europese steden en meerdere landen hebben al aangekondigd dat ze de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel gaan verbieden. Dit alles heeft al veel eerder dan 2050 effect op de camper-markt, voorspelt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven. In een interview op de website van de Nederlandse Kampeerauto Club zegt hij: “Een camper gaat algauw 20 tot 25 jaar mee. Je koopt geen nieuwe camper met dieselmotor als je weet dat je hem op termijn niet meer kunt inruilen of verkopen. Ik denk dat je dat effect al vanaf 2025 gaat zien.” Dat is dus wel een dingetje bij de aanschaf: als je een benzine- of dieselcamper koopt en je wilt hem na een paar jaar weer doorverkopen, dan kom je er misschien minder makkelijk vanaf.

Een elektrische camperbus dan maar? Die laten nog op zich wachten. Waar het aantal elektrische en plug-in hybride personenauto’s in Nederland de afgelopen jaren is gegroeid (van 87.500 in 2015 naar 124.000 in 2018), moet de markt voor elektrische campers nog van de grond komen.Volgens de ANWB rijden er nog nauwelijks elektrische campers in Europa. Huren kan wel, sinds dit jaar: via het Nederlandse Camptoo, een deelplatform voor campers en caravans, wordt één elektrisch camperbusje in Oostenrijk te huur aangeboden. Het camperbusje is onderdeel van een Nederlands-Oostenrijks onderzoek naar nul-emissie-toerisme, vertelt Eke Eijgelaar van de Bredase hogeschool voor toerisme NHTV. “Het is de bedoeling dat een aantal gebruikers een dagboek bijhouden en geïnterviewd worden, zodat duidelijk wordt wat de mogelijkheden en barrières zijn van elektrische campers. Voor campers is elektrisch rijden een van de weinige oplossingen om klimaat- en futureproof te worden.” Daarbij doelt hij niet alleen op de gigantische, blinkend witte pensionado-campers, maar ook op camperbusjes.

De elektrische camper van het pilotproject is een omgebouwde elektrische personenbus: de Nissan e-NV200. Zo’n tot camperbus omgetoverde elektrische personenbus wordt hier en daar ook wel te koop aangeboden. Heb je geen zin om een auto te laten ombouwen? Dan is het wachten tot 2022 (en waarschijnlijk ook wachten op een royaal gevulde portemonnee). In dat jaar wil Volkswagen een elektrische versie van hun nostalgische busjes uitbrengen – die trouwens ook autonoom zou moeten kunnen rijden. De naam klinkt een beetje alsof Volkswagen geïnspireerd werd door een sciencefictionfilm uit de jaren -80: de ‘I.D. Buzz’.

Een kleine troost voor wie verknocht is aan zijn grote ouwe bus met ronkende dieselmotor: sinds je je droomhuis op wielen hebt, pak je misschien veel minder vaak het vliegtuig. Dat is ook wat waard.

https://www.youtube.com/watch?v=g81dEw-GsoI
Bron: www.youtube.com
circumbendibus_portret.jpg

Terug naar de basis? Een ontdekkingsreis om de wereld

Marleen en Roderick zegden hun baan in Nederland op en reizen anderhalf jaar de wereld…

Portret Robin Berg (Lomboxnet)

Utrechtse energierevolutie groeit de wijk uit

LomboXnet als inspiratiebron in door Utrecht geleid EU-energieproject.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
DSC0031_kleiner_lichter

Leonie Hosselet

Freelance journalist en eindredacteur

Leonie Hosselet is freelance journalist en eindredacteur voor onder andere OneWorld, Trouw en de Volkskrant. Ze schrijft voornamelijk over …
Profielpagina