Achtergrond

Lullen én poetsen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Mireille Dingelstad werkt bij het bedrijf Vebego (gespecialiseerd in facility services, personeelsdiensten en gezondheidszorg) als Facility Manager. Vebego heeft de onafhankelijke stichting Hi-Gene opgericht om projecten rondom het thema hygiëne mogelijk te maken. Dingelstad zet met Hi-Gene een WASH project op in Kenia. In dit project verenigt zij de expertise van het bedrijfsleven met die van maatschappelijke bedrijven, zoals Vitens en lokale NGO’s. 

Waar komt jouw drive vandaan om in Kenia dit project op te zetten?
“Vanuit Vebego weet ik hoe belangrijk sanitaire voorzieningen en kennis over hygiëne is. Mensen vinden het geen sexy onderwerp terwijl er elk jaar 800.000 kinderen dood gaan aan de gevolgen van diarree. Ik zie een kans voor het oplossen van het hygiëne vraagstuk door partijen rond dit thema om de tafel te brengen. Ik zoek naar de verbinding tussen partijen die met elkaar kunnen samenwerken om een wereldprobleem aan te pakken.”

Waar ben je begonnen in je zoektocht naar potentiële partners?
“Teso is een ‘vergeten’ regio in Kenia waar onnodig kinderen sterven aan de gevolgen van slechte hygiëne. Mijn project heeft drie aandachtspunten: goede drinkwater voorzieningen, educatie over zeep  en een waste management programma. Vebego heeft expertise op het gebied van hygiëne en sanitaire voorzieningen, maar weinig kennis over watervoorzieningen, educatietrajecten en het opereren in de lokale context van Teso. Ik heb verschillende partners nodig die Vebego aanvullen om die andere elementen van het drieluik uit te voeren. In de complementariteit van partners ligt in mijn beleving de kracht van samenwerking.”

In de complementariteit van partners ligt de kracht van samenwerking.

Hoe gaat de samenwerking tussen jou en je partners?
“In de zoektocht naar potentiële partners ontdekte ik al snel dat NGO’s en commerciële organisaties vanuit andere waarden werken. Vanuit de waarden van mijn bedrijf vind ik het van belang  dat de consument of doelgroep uiteindelijk bereid is ook zelf te investeren in goede drinkwatervoorzieningen en hygiëne. Op basis van die bereidheid pas ik mijn product aan aan de vraag van de klant. Een aantal van de  NGO’s die ik sprak, waren missie gedreven en werkten vanuit de gedachte dat basisvoorzieningen als water  breed toegankelijk dienen te zijn. Bereidheid van de consument om mee te betalen was voor hen geen vereiste.

Als belangen elkaar niet bijten en je elkaars waarden deelt of begrijpt, dan is er een basis voor samenwerking. Je moet elkaar ruimte durven geven en elkaars expertise op waarde schatten. Wij merkten dat samenwerken makkelijker ging met een maatschappelijk bedrijf als Vitens en met een ondernemingsgerichte lokale NGO. Wij hebben daarin een goed evenwicht gevonden en respecteren elkaars inbreng en belangen."

Wat vind jij belangrijk in een partnerschap?
“Bij samenwerking gaat het uiteindelijk om ‘de wil’ iets te bereiken en daarvoor is wederzijds vertrouwen nodig. Openheid is dus een belangrijke voorwaarde. Daarnaast is het belangrijk dat je gelooft in je idee en er vol voor gaat om partners mee te krijgen. Alleen dan kun je hen overtuigen van het wederzijdse belang van de partnerschap.”

Heb jij nog een uitdaging waarover je met andere professionals wilt sparren?
“Het opzetten van een co-creatie project tussen partijen met verschillende achtergronden is niet eenvoudig. Zeker als het gaat om grote partijen waarmee je een partnerschap wilt aangaan. Je wordt pas interessant voor grote partners als je ze veel te bieden hebt. Je moet voor hen denken: wat levert de partnerschap voor hen op? Hier ligt de uitdaging : hoe creëer je meerwaarde voor de partijen aan tafel en bouw je een goede fundering voor de samenwerking?”

Vebego won met dit project de aanmoedingsprijs van De Partnership Verkiezing 2013.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons