Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Samen met 22 organisaties in 22 Europese lidstaten doet SOMO mee aan het grote SupplyCha!nge-project om toeleveringsketens van supermarkten duurzamer te maken. De eerste activiteit is een grote publieke fotowedstrijd. De winnaar mag naar de Expo in Milaan.

Met de fotowedstrijd willen we het publiek bewust maken van de misstanden in de toeleveringsketens van supermarkten. En op die manier een brede beweging bouwen rond mensenrechten, ontwikkelingsvraagstukken en duurzaamheid, om druk uit te oefenen op supermarktketens om te verduurzamen, waardoor arbeidsomstandigheden van arbeiders in ontwikkelingslanden verbeteren.

De belangrijkste doelstelling van het driejarige SupplyCha!nge -project is het duurzamer maken van huismerken van supermarkten. Huismerkproducten hebben een heel groot marktaandeel en als die duurzamer worden, heeft dat een hele grote invloed op het milieu en op de werk- en leefomstandigheden van arbeiders in ontwikkelingslanden. ‘De inkooppraktijken en het inkoopbeleid van supermarkten moeten verbeteren’, aldus projectleider Sanne van der Wal. ’Want oneerlijke inkooppraktijken leiden tot niet-duurzame praktijken bij producenten en toeleveranciers.’ Supermarktketens hebben een grote inkoopmacht en hebben een dominate rol in de hele keten van producent tot consument.

De fotowedstrijd loot nog tot 31 augustus. Kijk op de website van SupplyCha!nge voor meer informatie.      

 

 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
somo

SOMO

SOMO is een onafhankelijke not-for-profit onderzoeks- en netwerkorganisatie. SOMO richt zich op duurzame ontwikkeling, zowel sociaal, …
Profielpagina