Partnerbericht

Onderzoek RNW Media: Facebook blokkeert voorlichtingsadvertenties

Bijna 1800 advertenties vanuit Love Matters campagnes zijn de afgelopen vijf jaar afgewezen door Facebook. Van berichten over de bijeffecten van de morning afterpil tot intimiteit als mindervalide. De advertenties, bedoeld voor jongeren, meisjes en vrouwen bevatten voorlichting over liefde, seks en relaties. Facebook ziet ze als pornografie.  

Bijna 1800 advertenties vanuit Love Matters campagnes zijn de afgelopen vijf jaar afgewezen door Facebook. Van berichten over de bijeffecten van de morning afterpil tot intimiteit als mindervalide. De advertenties, bedoeld voor jongeren, meisjes en vrouwen bevatten voorlichting over liefde, seks en relaties. Facebook ziet ze als pornografie.  

Dat blijkt uit een inventarisatie van RNW Media van de Facebook platforms van haar wereldwijde Love Matters netwerk. RNW Media presenteert het rapport op 5 november op het Internet Governance Forum (IGF) van de VN, die deze week online plaatsvindt. 

Love Matters

Voor jongeren vormen de Love Matters platforms een plek online waar ze veilig terechtkunnen voor positieve en betrouwbare informatie over liefde, seks en relaties. In de landen waar de platforms werken, zoals Kenia, Egypte, India en Congo, is deze informatie vaak heel gevoelig, en moeilijk te vinden. Social media spelen een centrale rol in het leven van jongeren. Meer dan 70 procent van hen is online te vinden en haalt zijn informatie uit social media. Die informatie wordt bedreigd door haatzaaierij, desinformatie en het verwijderen van content of zelfs van kanalen. Om de doelgroep te bereiken gebruiken de redacteuren van Love Matters dan ook social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. Echter door het advertentiebeleid van Facebook lukt het dus niet altijd om ze te bereiken.

Porno

Tussen januari 2015 en augustus 2020 is namelijk zeker 1792 keer content afgewezen door Facebook-advertenties. Voorlichtingsboodschappen over liefde, seks en relaties werden tegengehouden omdat ze als ‘adult content’, ‘sex toys’ of ‘pornografie’ werden bestempeld. Dit jaar alleen al zijn er tot 1 augustus 91 advertenties van Love Matters tegengehouden. Zo werd een advertentie van Love Matters India over seksuele intimidatie van vrouwen op werk tegengehouden omdat het om een ‘sexual publication’ ging. Een advertentie van de Mexicaanse collega’s over de bijeffecten van de morning afterpil zou ‘porno’ zijn. En de advertentie van Love Matters Kenia over intimiteit wanneer je gehandicapt bent geraakt, heeft Facebook geweigerd omdat ze geen ‘advertenties toestaat die escort diensten promoot.’

Ook zijn meerdere Love Matters Accounts maandenlang geblokkeerd geweest door Facebook. Zo was Love Matters Kenia van augustus 2019 tot maart 2020 geblokkeerd door Facebook om advertenties te plaatsen. Pas na een aantal keer schriftelijk beroep te hebben gedaan kreeg het platform weer toegang. 

Social media

Het maakt het werk van de editors van Love Matters moeilijk. Om doelgroepen te bereiken zijn de advertenties namelijk hard nodig. Als vrouwen in Kenia bijvoorbeeld al toegang hebben tot het internet, gebruiken ze die toegang vaak om social media te bezoeken.  Juist daar is het belangrijk dat ze betrouwbare informatie over hun gezondheid, seksualiteit en relaties kunnen vinden. De editors van Love Matters moeten creatief zijn om de jongeren in hun land te bereiken met hun boodschap. Ze gebruiken bijvoorbeeld andere termen of slang in lokale taal om voor Facebook gevoelige termen te omschrijven. 

Waarom en wanneer advertenties door Facebook worden geweigerd is voor de redacteuren van Love Matters erg onduidelijk. De richtlijnen zijn algemeen en zeer vaag. Wat is precies naakt? Is dat ook iemand in bikini? Waarom mag een zwangere vrouw haar buik niet laten zien? RNW Media pleit dan ook voor meer duidelijkheid en voor beter onderscheid tussen SRGR-content, dat als doel voorlichting heeft, en daadwerkelijke porno. Nu lijkt het alsof advertenties over seksualiteit in het algemeen, en gezondheid van vrouwen in het bijzonder, reden zijn voor blokkering van de advertenties. 

Vrijheid van meningsuiting in de digitale ruimte is essentieel, zeker in landen waar vrijheid van meningsuiting geen gewoongoed is. Als organisatie die zich inzet voor jongeren via digitale platforms zet RNW Media zich daarvoor dan ook in, samen met netwerken als de Dynamic Coalition on Sustainability of Journalism and News Media van het Internet Governance Forum (IGF) van de VN.